Wacht maar tot ik groter ben

Hermi1 24 juli 2024
Via de leesclub van de boekenreizigers heb ik het boek Wacht maar tot ik groter ben, geschreven door Michael Planting gelezen. In dit boek ontmoeten we, tijdens de 2e wereldoorlog, de familie Sijbrands, bestaande uit vader, moeder en de zonen Gabrian en zijn jongere broer Jordan. Ze zijn van Joodse komaf. Om het feit dat ze Jood zijn worden ze op transport gezet naar Westerbork en hierna naar Auschwitz. In Polen wordt de trein, door het Poolse verzet, tot stoppen gedwongen en de nodige kinderen worden bevrijd. Hierbij zijn ook de broertjes Gabrian en Jordan. Ze kunnen maar kort van hun vrijheid genieten, want al snel worden ze overmeesterd door een groep soldaten. Ze komen hierdoor in de handen van de Nazi commandant Karl Vonkle. Hij scheidt de broertjes en onder valse beloftes heeft hij brute plannen met ze. Gabrian gaat naar Auschwitz waar hij door Vonkle gedwongen wordt om misstanden in het kamp te melden aan de kampleiding. Ondertussen zet hij Jordan in om onderduikers op verdachte onderduikadressen te verraden. Het leven van de jongens veranderd in een hel. Overleven ze beiden deze hel? En zo ja op welke manier?
Op de, in sepia kleuren uitgevoerde, cover zien we een jongen met een versleten koffer en een knuffel bij een goederentrein staan. Deze jongen straalt een en al eenzaamheid uit. Het verhaal wordt in chronologische volgorde, vanuit het oogpunt van de broertjes, verteld. Het ene moment komen ze jonger over dan dat ze daadwerkelijk zijn en het andere moment toch ook een stuk ouder. Tijdens hun opdrachten proberen de jongens, ieder op hun eigen manier, toch het beste te doen in de gegeven situatie. De “valse” beloftes van Vonkle houdt ze op de been. In de hoop dat ze hun familie toch ooit een keer terug zullen zien. De karakters zijn goed uitgewerkt en ze kwamen bij mij, tijdens het lezen, tot leven. De ontknoping van dit verhaal heb ik niet zien aankomen. Al met al een aangrijpend verhaal over twee broertjes in de tweede wereldoorlog. Het is mijn eerste kennismaking met de schrijver Michael Planting. Een kennismaking die mij goed is bevallen.

Meer recensies van Hermi1