Zoetwaterparels 3,5 *

Hermi1 30 augustus 2024
Via de leesclub van de boekenreizigers heb ik het boek Zoetwaterparels, geschreven door Nico Torrenga gelezen. In dit boek ontmoeten we Robert. Hij is getrouwd met Freija en hij is de stiefvader van Mille. Robert komt tot de ontdekking dat zijn huwelijk met Freija is gebaseerd op de nodige leugens. Hij besluit daarom tijdelijk in het huis van zijn pas overleden tante, waarvan hij de enige erfgenaam is, te gaan wonen. Hij hoopt hierdoor de nodige afstand te creëren, waardoor hij kan gaan nadenken hoe hij toch verder wil met dit huwelijk. Hij ontmoet een wandelaarster die hij wel aantrekkelijk vindt. Daarnaast staat de buurman te pas en te onpas bij Robert op de stoep en hij geeft zijn mening over van alles en nog wat. Dat is ook iets waar Robert ook niet elke keer op zit te wachten. Daarnaast is er (A) Lex nog. Een vroegere vriend van Robert. Ze hebben elkaar lang niet gezien, maar ze pakken de draad samen weer op. Dan wordt er vlak bij het verblijf van Robert een lijk gevonden. De politie stelt een onderzoek in om te achterhalen wat er is gebeurd en ze komen ook in contact met Robert. Wat heeft Robert te maken met dit moordonderzoek? En wat zijn de gevolgen hiervan voor het contact van Robert met zijn stiefzoon Mille?
De cover is wel mooi gedaan. Met de mooie blauwtinten en een opgaande of ondergaande zon. Het straalt, samen met de ondertitel, toch wel iets mysterieus uit. Het verhaal wordt beschreven vanuit het oogpunt van Robert. In het begin komt het verhaal langzaam op gang. Maar in de loop van het verhaal komt er duidelijk een versnelling, omdat er meerdere dingen tegelijk gebeuren. Toch is de schrijfstijl fijn om te lezen. De twijfels en onzekerheid van Robert met betrekking tot zijn huwelijk met Freija, met daarbij de angst dat hij het contact met zijn stiefzoon Mille kwijtraakt, is goed weergegeven. Alle lijntjes die zijn uitgezet, komen aan het eind van het verhaal goed bij elkaar. Dit boek is mijn eerste kennismaking met de schrijver Nico Torrenga. Deze kennismaking is mij goed bevallen en ik kijk al uit naar zijn andere boeken.

3,5*

Meer recensies van Hermi1