Een ideaal.plekje

Het Boekenbijtje 05 augustus 2024
De kleuren van de zee gaat over Hannah. Samen met haar drie ouders verhuist ze in de zomervakantie naar een vuurtoren. Al gauw ontmoet zij daar een bijzondere groep vrienden, waarin ze snel wordt opgenomen. Wat volgt is een feelgood vol kampvuren, nachtelijke avonturen en een zoektocht naar zichzelf.

Kleuren van de zee is het lievelingsboek van mijn 13 jarige dochter. Ze heeft hem meerdere keren gelezen en vond dat het tijd werd dat ik deze ging lezen.

Ik snap helemaal waarom dit boek zo geliefd is bij mijn dochter. Het is vlot geschreven, bevat humor en een vleugje romantiek. Miriam schetst in dit boek zo'n mooi plekje, waar iedereen zichzelf kan zijn en geaccepteerd wordt. Dat het niet uitmaakt welk label of überhaupt geen label je draagt, zolang je maar je zelf mag en kan zijn. Een boodschap die ik mijn kinderen zeker wil meegeven.

Deze boodschap wordt goed uitgedragen , zonder dat het belerend is. De gevoelens die bovenkomen tijdens het opgroeien zijn herkenbaar ( zelfs al is het voor mij wel een aantal jaar geleden dat ik tiener was).

Buiten de boodschap is het boek ook gewoon gezellig. De leuke dingen die Hannah met haar nieuwe vrienden doet. Maar ook soms minder gezellig, want Hannahs moeder heeft MS en helaas is dat een ziekte met pieken en dalen.

Miriam heeft een fantastische YA feelgood geschreven die eigenlijk iedereen zou moeten lezen. Het geeft een goede inkijk in het hoofd van een tiener die niet aan de 'standaard' voldoet. Miriam , De kleuren van de zee hebben de vijf sterren echt verdiend!

Meer recensies van Het Boekenbijtje