Mooi uitgewerkte psychologische roman

Via Uitgeverij Hartklopper kreeg ik een recensieexemplaar van De Kuil van Nico Kwakman. Bedankt daarvoor.

De Kuil wordt geschreven vanuit de ik-persoon. Een jongen die samen met zijn vriend Han kwajongensstreken uithaalde, die eigenlijk een beetje te ver gingen. Na de verhuizing van zijn vriend is hij alleen in de klas, totdat een nieuwe jongen Jon naast hem komt zitten.

Jon helpt hem op het rechte pad en samen richten ze de Vereniging van Natuurvrienden op. Buiten uitkijkposten ,maken ze in het bos ook vier kuilen als schuilkelders. De jongens worden boezemvrienden. Wanneer blijkt dat de jongens voor hetzelfde meisje vallen, lokt de verteller Anna mee naar een van de kuilen. Daarna is Anna verdwenen en een stille oorlog tussen Jon en de verteller is ontstaan. Deze oorlog wordt in de Italiaanse stad Certaldo op een bijzondere manier uitgevochten.

Nico Kwakman is voor mij een onbekende auteur en ik wist van tevoren ook niet wat ik moest verwachten. Bij psychologische hoort voor mijn gevoel altijd thriller achter, maar dit boek is een psychologische roman. Achteraf vind ik dit ook wel.een juiste omschrijving.

Dit boek is niet nagelbijten spannend, maar voelt als een puzzel die uit steeds meer stukjes lijkt te bestaan. Hoe verder ik kwam hoe meer vragen ik had en dit zorgde dat ik door wilde lezen totdat uiteindelijk het laatste stukje gelegd kon worden.

Dit boek is ondanks de lichte spanning niet een boek om er doorheen te razen. Pas wanneer elk woord met aandacht gelezen wordt, komt dit boek tot zijn recht .

De schrijfstijl van Kwakman is licht literair, wat er voor zorgde dat er een mooie en realistische sfeer hangt. De groei van de ik persoon,maar ook van Jon zit goed in elkaar. Geen zwart of wit personages maar personages met alle tinten grijs, soms wat lichter en een ander moment weer donkerder.

Een klein minpuntje vond ik dat het einde van het verhaal een beetje snel ging en dat het allemaal iets te makkelijk ging. Maar alsnog 4,5 bijtjes van mij.

Kortom ik vond deze psychologische roman heerlijk om te lezen en zal zeker een ander boek van Nico Kwakman ook lezen. Bedankt uitgeverij Hartklopper voor het recensieboek!

Meer recensies van Het Boekenbijtje