Prachtige blik op Amsterdam in de middeleeuwen

Het Boekenbijtje 08 september 2024
De strijd van de steenhouwer gaat over Mare. Ze belandt samen met haar hond Joppe in het Amsterdam van de 15e eeuw. De inwoners zien haar in haar hedendaagse kleding aan voor een jongen. Wat eigenlijk goed uitkomt, want als jongen kan ze in ieder geval werk krijgen. Al is niet al het werk geschikt voor haar. Via verschillende baantjes kont ze terecht bij een bouwmeester die mee werkt aan de bouw van de Nieuwe kerk.

Dit boek is echt een mooi verhaal dat een uitgebreide omschrijving geeft aan het Middeleeuwse Amsterdam. Buiten de omgeving omschrijft Mirjam Molenaar ook heel goed het leven in die tijd. Hoe de adel belangrijk was, de strijd tussen de Hoeken en de Kabeljauwen, de werking van de gildes en dat je als meisje eigenlijk niets te zeggen had.

Dit boek is geen saai verhaal van opsommingen want al deze feiten zijn gegoten in een mooi, spannend en liefdevol verhaal. Het leest lekker vlot weg en ik bevond me echt even in die tijd.

Wat ik ook ontzettend leuk vond is dat er regelmatig spreekwoorden die we nu nog gebruiken en uit die tijd stammen voorbij kwamen. Altijd leuk om te weten waar een spreekwoord vandaan komt.

Kortom een heerlijk boek om te lezen en terug te gaan naar 15e eeuws Amsterdam. Wat ook leuk is , is dat de educatie afdeling van het Stadsarchief De strijd van de steenhouwer gaat voorzien van een project gericht voor kinderen op het VO. Denk hierbij aan een website met extra informatie bij plaatsten en gebeurtenissen uit het boek, een historische stadswandeling door Amsterdam langs locaties uit het verhaal en lesmateriaal.

Hieraan wordt op dit moment nog gewerkt.

Omdat alle informatie vrij online zal staan, is het ook voor individuele jongeren en hun ouders mogelijk hier gebruik van te maken. Dus… ga alvast lekker lezen en de rest komt binnenkort. Meer informatie volgt op de site van Mirjam Molenaar. mirjammolenaar.nl

Bedankt uitgeverij Sam Northerlake voor het recensie-exemplaar!

Meer recensies van Het Boekenbijtje