Een boek die iedere tiener moet lezen

Het Boekenbijtje 05 september 2024
Frambozenzomer gaat over de tiener Thomas. Hij heeft er helemaal zin in om naar het teken- en schilderkamp te gaan. Maar zijn ouders gooien roet in het eten, ze hebben hem ingeschreven voor een kamp voor jongeren om gezonder te leven. Alhoewel het kamp geen dieetkamp is, wordt Thomas erg onzeker. Hij heeft altijd te veel gewogen en voelt zich door zijn ouders verraden. Toch besluit hij te gaan.

Hij ontmoet daar andere stevige jongeren, maar lang niet allemaal zijn ze zo onzeker als Thomas. Thomas kan vooral goed opschieten met Melissa. Al gauw worden ze al stelletje gezien, maar Thomas valt niet op meiden. Hij is nog niet uit de kast. Ook ontmoet hij Fender, de zoon van de kampleidster. Fender helpt dit jaar mee met het kamp, maar is het tegenovergesteld van Thomas, slank, knap en uit de kast. Thomas krijgt gevoelens voor Fender, maar zal hij zich zo zeker gaan voelen, dat hij dit ook druft te uiten?

Wat een debuut! Het is een heerlijk boek, eenvoudig geschreven, maar zo vol diepgang. Ik denk dat dit echt een boek is wat elke jongere zou moeten lezen. De onzekerheid over lichaam en geaardheid, wat buitenstaanders voor invloed daar op kunnen hebben. Hoeveel tieners denken er wel niet, ik ben toch niet goed genoeg. Zo goed dat hier aandacht aan besteed wordt.

Het verhaal wordt beurteling verteld vanuit Fender en Thomas. Hierdoor komen deze personages het meest tot leven. De kritiek van Fender op zijn moeder en de onzekerheid van Thomas worden hierdoor heel duidelijk

De personages zijn ook geweldig neergezet, zo zijn Thomas en Fender allebei gay, maar allebei zo anders. Dit laat zien dat er geen stereotiepe gay bestaat. Melissa zorgt voor de humor in het boek en ik zou wel willen dat ik in mijn tienerjaren zo'n vriendin had gehad. De stille Ron zorgt juist iets voor mysterieus.

Hoewel het onderwerp best zwaar is, is het een lekker luchtig boek, wat ik met veel plezier heb gelezen. Bedankt Lucas Versteeg en de Boekcast dat ik dit boek heb mogen winnen.

Meer recensies van Het Boekenbijtje