Geweldig dystopische YA

In de wereld van Muurvast lijkt de President de ideale samenleving te hebben bereikt. Iedereen krijgt een basis inkomen zodat de basisbehoefte kan worden voorzien. Wie luxe wilt werkt. In deze samenleving leeft Sin. Haar broertje heeft medicatie nodig,maar is nooit geregisteerd en bestaat daardoor niet. Sin steelt daarom de medicatie. Op een keer wordt ze gesnapt en komt ze in De Loods terecht. De loods is geen gevangenis , maar een kans om na een bepaalde tijd weer terug te keren in de maatschappij.

De loods is niet zoals het door de president wordt beschreven. Voor Sin is het een plek voor vijandschap en vriendschap, waar ze ook nog moet leven met de vraag hoe het met haar broertje gaat zonder medicijnen.

Muurvast is geschreven door Ruby Coene. Ik las al eerder Sahana van haar hand en was toen al onder de indruk van haar schrijfstijl. Ruby schrijft vlot en levendig. De pijn, de angst, de twijfels, maar ook de vriendschap en liefde was met elke vezel in mijn lichaam te voelen.

Het verhaal vond ik origineel en bracht ook vragen naar boven over wat nou een fijne samenleving is.

Wat ik ook een leuke afwisseling bin het verhaal vond ,was dat het verhaal van Sin werd afgewisseld met krantenstukjes over de veranderingen die door de President werden ingevoerd. Een mooie manier om iets van de voorgeschiedenis te lezen en hoe een ideale samenleving toch niet zo ideaal werd.

Kortom Muurvast is een aanrader over vriendschap, liefde en verantwoordelijkheid, die je stof tot nadenken geeft.

Meer recensies van Het Boekenbijtje