Bijzonder boek

Oma's die katten eten is een bijzonder boek, dat ik niet snel zal vergeten. Het vertelt het levensverhaal van de auteur. Het grootste gedeelte wordt dan ook vanuit het perspectief van de auteur verteld, maar ook enkel andere komen 'aan het woord'.

Het boek bevat Spotify codes, zodat er meteen naar de genoemde muziek geluisterd kan worden en ook een QR-code naar een interview met zijn oma. Dit geeft het verhaal wat extra's.

Het verhaal wordt luchtig verteld, en voelde voor mij alsof de auteur tegen mij sprak. Ondanks de best zware onderwerpen wordt er met een humoristische blik naar gekeken. Het boek leest dan ook lekker weg.

Er zitten behoorlijk wat tijdsprongen in,maar aan het begin van elk hoofdstuk werd jaartal en plaats genoemd. Mocht je net zoals mij een ramp zijn met jaartallen, dan kan je naar de hoofdstuknummers kijken. De hoofdstukken waren niet op volgorde in het boek genummerd maar op chronologische volgorde.

De personages worden omschreven zoals ze worden gezien door de ogen van de auteur. Geen goedpraterij, maar een eerlijk beschrijving van hun karakters en acties.

Dit boek laat het leven zien van een groot gezin, in armoede en ook de levens van de voorouders. Dat deze mensen zoveel onvoorstelbare gebeurtenissen hebben meegemaakt. De cover vind ik dan ook prachtig bij het verhaal passen. Twee klaprozen ( de auteur en zijn tweelingzus) die ondanks de moeilijke ondergrond zijn gaan bloeien.

Aan het einde van het boek vraagt de auteur of er een een vervolg moet komen. Mijn antwoord is een volmondig ja. Voor mijn gevoel is dit verhaal nog niet uitverteld.

Kortom een heerlijk boek, dat ondanks de zware onderwerpen, toch een luchtig boek is. Een aanrader en verdient daarom ook 4,5 setrren

Meer recensies van Het Boekenbijtje