voelbaar spannend met een zinderende plotwending.

Doolhof van Verraad - Sterre Carron

Het is altijd weer een feestje wanneer we met onze leesclub Kort Geding van Thrillerlezers het nieuwe boek van Sterre Carron mogen lezen. Ook deze keer kijk ik weer erg uit naar een nieuwe leesontmoeting met Rani Diaz en haar team. Doolhof van verraad is al weer het 22e deel in deze serie.

Het boek begint met een spannende proloog. Een zaak van twintig jaar geleden, die tot op de dag van vandaag nog niet is opgelost. We maken een sprong naar het heden. Het team van hoofdinspecteur Rani Diaz wordt versterkt met een nieuwe collega: Amy. Dat is vooral in het begin wennen voor het hechte team, maar Amy vindt al snel haar draai en blijkt een waardevolle aanvulling voor het team te zijn. Dan wordt Sade, een tiener van Haïtiaanse afkomst op brute wijze vermoord. Deze moord raakt Amy enorm. 20 jaar terug werd haar beste vriendin Phoebe vermoord en de moord op Sade vertoont overeenkomsten. De moordenaar werd nooit gevonden.

Is hier sprake van een copycat of is de moordenaar die 20 jaar terug Phoebe heeft vermoord weer actief?

Ook dit verhaal leest weer als een trein. Vanaf de 1e bladzijde heeft Sterre mij weer volledig in haar greep. De fijne korte hoofdstukken lezen heerlijk weg en het lijkt wel of Sterre met de jaren steeds directer en beeldender is gaan schrijven. De personages voelen vertrouwd en ook nieuwkomer Amy vindt al snel een plekje in mijn hart.

Sterre Carron weet ook in dit boek weer een aantal actuele maatschappelijke thema’s zoals bijvoorbeeld pesten en racisme te verweven. Het zet tot nadenken en het geeft het verhaal een extra diepe lading.

De snelle wisseling tussen de diverse verhaallijnen maken dat je je aandacht er goed moet bijhouden. Het bouwt de spanning op en er gebeurt in korte tijd ontzettend veel. Deze spanning is zoals altijd verbluffend voelbaar en stoppen met lezen is er haast niet meer bij. Al lezende rechercheer ik naar hartelust mee, maar met een zinderende plotwending weet Sterre me toch weer op het verkeerde been te krijgen. Verbijsterd sla ik het boek dicht en heb ik even tijd nodig om alles te laten bezinken.

Doolhof van verraad van Sterre Carron krijgt van mij 4 kraaien. Ik kijk nu al weer uit naar een nieuwe Diaz, maar daarvoor zal ik nog even geduld moeten hebben. Eerst komt er nog een nieuwe stand alone aan, die we hopelijk ook in de leesclub Kort Geding van Thrillerlezers mogen gaan lezen.

Meer recensies van Hilona Schaft-Mol