Bijzonder boek!

Historywoman1994 06 september 2024
Het verhaal draait om de Evelyn Borowski en haar dochter Silvia. In 1989 besluit Silvia haar leven in Berlijn achter te laten om haar moeder op te zoeken die ze al heel lang niet heeft gezien. Dit bezoek brengt het leven van Evelyn en Silvia onverwachts naar hun verleden en hun eigen toch wel ingewikkelde familiegeschiedenis.

Het was mijn eerste kennismaking met schrijfster Schröder. Al is dit boek het tweede verhaal die van haar hand in Nederland is verschenen.
In eerste instantie was het wel een overload van personages die aan de lezer wordt gepresenteerd. Gelukkig volgde al vrijsnel een uitleg al is het bij dit boek wel de bedoeling dat naarmate het boek vordert deze (familie)banden worden ontrafeld. Nieuwsgierigheid wint de overhand en het willen weten hoe de familiebanden zijn ontstaan zoals ze geworden zorgt ervoor dat je wilt doorlezen. Het einde zag ik zeker niet aankomen met name het personage Bertie, tante van Silvia, is goed bedacht door Schröder.
Het boek is "onbewust" een verhaal vol met de rijke geschiedenis die Duitsland kent. Beginnend bij de situatie na de WW2 (al wordt er soms ook wel eens teruggeblikt naar de periode tijdens de WW2) tot de val van de Berlijnse muur in 1989. De impact die deze gebeurtenissen hebben en hoe de ene persoon dit oppakt tegenover de ander. Doet je bij jezelf nadenken hoe je het zelf zou hebben gedaan als je in deze periode had geleefd.
Toch blijven er wel wat vragen onbeantwoordt. Wellicht is dit bewust gedaan om een opening te laten voor een vervolg?! Ik ben benieuwd.
De inspiratie voor dit verhaal ontbreekt helaas in dit verhaal. Zo is het niet bekend of de personen in dit verhaal daadwerkelijk écht hebben bestaan.

De schrijfstijl van Schröder zorgt er zeker voor dat ik meer wil gaan lezen van deze schrijfster. Haar vorige boek jonge vrouw in blauw bij avondlicht komt zeker op mijn tbr om te lezen.
Dit boek is een ontroerende reis door het verleden met ondanks de verschil in tijdsgeest zeker wel wat herkenningspunten uit het dagelijks leven.

⭐️⭐️⭐️⭐️

Meer recensies van Historywoman1994