Uniek onderwerp!

Maak kennis met het boek de laaste libelle geschreven door Kim Michele Richardson. Het verhaal speelt zich in 1936 en draait om de 18-jarige Cussy Carter. Zij is de laatste overgebleven vrouw van een geslacht van blauwe mensen uit Kentucky. Ze is boekkoerier in dienst van de overheid. Langs haar "boekentocht" maakt ze nieuwe vrienden, maar krijgt ze ook behoorlijk last van wat vijandigheid van bewoners. Die haar blauwe huidskleur als duivels beschouwen. Lukt het haar om toch het vertrouwen te winnen van hen?

Dat mensen met een blauwe huidskleur écht hebben bestaan is iets wat ik niet wist. Hiermee heeft Richardson een onderwerp uniek te pakken. En dat is zeker iets wat meer onder de aandacht mag komen bij iedereen. Want tot ongeveer 1975 liepen er daadwerkelijk nog mensen met een blauwe huidskleur rond in Amerika.
Graag had ik wel de personages iets meer uitgewerkt willen zien. Er zat veel potentie in vele personages. De enkele korte zinnen die ter introductie van deze bijpersonages doen helaas afbreuk aan dit toch wel ontoerende verhaal. De schrijfstijl van Richardson daarintegen was wel prettig om te lezen. Ondanks Richardson eenvoudige schrijftaal zorgt het ervoor dat dit verhaal bij je binnenkomt. Het verhaal doet je verlangen naar de natuurrijke landschap van Amerika. Want dat is zeker een kracht van Richardson haar inlevingsvermogen om landschappen tot in detail te bespreken.
Dit verhaal bevat tal van gebeurtenissen die het land Amerika maakt zoals het land zo wij kennen. De grote verschillen tussen arm en het rijk, de multiculturele samenleving. De nasleep van de WW1 voor degene die hebben gevochten. Maar ook dreiging van wellicht een nieuwe oorlog in het verschiet. Het verhaal laat je in zien wat de impact hiervan is op deze Amerikanen en hoe ze ermee proberen om te gaan. Zelfs voor de slechterikken in dit verhaal begin je naderhand klein beetje sympathiek voor te krijgen.

Het boek krijgt ⭐️⭐️⭐️,5

" Een roman die wel wat doorzettingsvermogen vraagt maar wel de moeite waard is om te lezen. Het verhaal laat helaas maar weer zien dat discriminatie iets is wat zich in alle tijden afspeelt."

Meer recensies van Historywoman1994