Mooie ontroerende reis door het verleden.

Historywoman1994 16 september 2024
Schotland, 1745 - Maak kennis met één van de hoofdpersonage uit dit boek, Lyna. Na het overlijden van haar moeder besluit haar vader Lyna uit te gaan huwelijken. Een plan waar Lyna het totaal niet mee eens is. Ze besluit een vluchtpoging te ondernemen en komt terecht in een groot kasteel een paar plaatsen verderop. Lukt het haar om hier een bestaan om te bouwen ver weg van haar vader?
Heden- Na een mislukte relatie leidt Bonnie een relatief rustig leven in Schotland. Ze woont in een "kasteel" die al eeuwen in de familie zit. Toch weet ze niet hoe lang ze hier kan blijven wonen. De kosten lopen enorm op. Lukt het haar om een investeerder te vinden die open staat om het landgoed een nieuw leven in te blazen?

Bij het zien van de cover van dit boek krijg ik meteen het gevoel alsof ik een vervolg deel van de serie van de Outlander (ook wel bekend onder de noemer de reiziger reeks). Dit kan ik meteen ontkrachten het tijdreizen ontbreekt volledig in dit deel en Lyna krijgt wel visioenen naar de toekomst.
De slag van Culloden neemt wel in dit boek een belangrijke plaats in. Deze slagveld wordt best wel tot in detail met de lezer gedeeld. Het laat maar weer zien dat er wel degelijk een historica in spe schuilt in Nijland. Dit is namelijk een stukje geschiedenis die eigenlijk niet in de Nederlandse geschiedenisboeken te vinden zijn. Het heeft zeker wel van Nijland wat speurwerk gevraagd om hiervoor de juiste bronnen de vinden die een correct historisch beeld van de werkelijkheid schetst. Zeker aangezien deze slagveld al in 1745 heeft plaatsgevonden.
Ondanks de soms wel wat voorspelbaarheid van met name het liefdesverhaal blijft het een prachtig verhaal om te lezen. Zelfs voor iemand die niet van romans houdt. Kan het enthousiast worden van het robuuste gedetailleerde oorlogsverhaal van de slag bij Culloden.

Het boek heeft mij aangenaam verrast. Een tripje naar de Hooglanden staat al zeker jaren op mijn lijstje om eens te ondernemen. Echter ben ik bang dat het nu niet lang op zich laat wachten. Dankjewel Jet, dat je mij hebt meegenomen met dit ontroerende (liefdes)verhaal door de Schotse Hooglanden

⭐️⭐️⭐️⭐️

Meer recensies van Historywoman1994