Mooi begin van een serie.

Historywoman1994 09 september 2024
Dit is het eerste deel van de serie cowboys van Colorado. In dit verhaal volgen we Greta en haar zusje Astrid. Vanwege de ziekte van haar jongere zusje en het overlijden hun ouders. Besluit Greta zich als postordebruid aan te bieden. Echter blijkt het meteen al een rampzalige reis te worden. Ze worden beroofd en dan blijkt Greta’s toekomstige echtgenoot ook verdwenen te zijn.

De personages uit het boek hebben niet echt bestaan toch zit er enigzins van geschiedenis in dit verhaal. De Amerikaanse Burgeroorlog speelt een groot onderdeel in dit verhaal. Het boek maakt inzichtelijk wat de impact van deze oorlog kan zijn binnen een familie. De achterblijvers en de gevoelens die zij ervaren is zeker realistisch te noemen. .
Maar ook de inheemse stammen denk hierbij de aan de indianen spelen een mondjesmaat een rol in dit boek. Het beeld komt ook wel overeen met de werkelijkheid zoals we deze kennen. In eerste instantie blijkt Greta een grote afkeer en angst te hebben voor deze inheemsen. Maar dan blijken ze toch wel aardige en vriendelijk mensen te zijn. Met veel kennis van de "medicijnen" die in de natuur te vinden zijn. Een mooie bijkomstigheid voor Greta aangezien haar zusje Astrid ernstig ziek is.
Toch blijft het een eerste deel en voelt het zeker als een introductiedeel. Dit deel is echt een kennismaking van personages die we hoogstwaarschijnlijk meer te zien gaan krijgen in de overige delen. Het boek doet me ook wel beetje denken aan de serie North and South van John Jakes en bij sommige van jullie ook wel bekend door de verfilming met o.a. auteur Patrick Swayze in de hoofdrol.

Dit boek kan zeker getypeerd worden als een familiesage. En ik ben best wel benieuwd waar de overige delen overgaan. Gaat deze nog dieper in op het leven van Greta en haar zusje Astrid? Of kiest Hedlund ervoor om een ander weg te slaan? Mijn nieuwsgierigheid heeft Hedlund in elk geval gewekt.
Een indrukwekkend reis door het verleden van Amerika. Het doet je bijna verlangen om in deze tijd te willen leven. Want het blijkt maar weer dat er wel degelijk vrouwen waren die hun eigen mannetje stonden. Dat is een mooi gegeven!

⭐⭐️⭐️⭐️

Meer recensies van Historywoman1994