Vrouwenpower!

Historywoman1994 01 oktober 2024
Bij @tijdloze.liefde zagen jullie het al! Er komt weer een nieuw boek uit van het schrijversduo Audrey Blake! De hoogste tijd daarom om het laatste boek, het hopitaal van leven en dood, van Audrey Blake nog even onder de loep te nemen.
Het boek is het tweede deel van de serie. Het verhaal kan los van het 1ste deel worden gelezen. Het verhaal draait om Nora Beady. Zij verblijft in het Bologna om haar kans te grijpen om haar dokterstitel te halen. Het is lastig om zich staande te houden in een wereld die eigenlijk niet echt toegankelijk is voor vrouwen. Maar dan ontmoet ze Magdalena een vrouw die haar dokterstitel al heeft behaald. Lukt het Nora om vriendschap te sluiten met Magdalena? En het belangrijkste haar dokterstitel te behalen?

Er staat een krachtig onafhankelijk vrouw centraal in dit boek. Nora is personage die je als lezer meteen in je hart sluit. Haar soms wat onzekere houding in een wereld die eigenlijk alleen toegankelijk is voor mannen is begrijpelijk en realistisch door schrijverduo Blake opgeschreven.
Het boek doet me ook wel denken aan de tv serie Grey's anatomy. Waar deze serie zich afspeelt in heden speelt zich nu af in de negentiende eeuw. Maar zelfs dan wordt er niet ingezoomd op één hoofdpersonage maar krijg je als lezer ook mee hoe het gaat met de bijpersonages uit dit verhaal.
De inspiratie voor dit boek heeft het Blake ook opgschreven in dit boek. Hierin wordt het duidelijk dat ze qua uitbraak van ziekte(s) en bepaalde medische kennis wel wat vrijheden heeft opgenomen. Maar niet zo dat het historisch apart aanvoelt. De beschrijvingen van de operaties waren voor mij soms te uitgebreid en vaak ook te medisch beschreven waardoor het wat langdradig werd. Maar dit is ook wel een kwestie van persoonlijke smaak. Ik kan mij ook goed voorstellen dat er lezers zijn die dit enorm interessant vinden.

Het boek leest als roman maar laat je zeker niet misleiden! Er speelt continue verschillende raadsels door het boek heen. Dat maakte het dat het boek fijn weglas.

⭐️⭐️⭐️⭐️

Meer recensies van Historywoman1994