Must-read!

Historywoman1994 30 augustus 2024
Het verhaal draait om het drietal: Antonia en haar twee dochters Claar en Hanna. Claar neemt al heel de oorlog deel aan het verzet. Maar geheel onverwachts besluit Antonia een onderduiker in huis te nemen. Dwarsboomt dit niet met de verzetsctiviteiten van Claar?
Gelijktijdig maken we kennis met Amerikaanse parachutist Walter die op het moment van kennismaken aan het trainen is voor een militaire operatie. Hij hoopt uitgezonden te worden om ervoor te zorgen dat er zo snel mogelijk een bevrijding op handen is.

Het verhaal is richting de laatste 100 pagina's gericht op de operatie Market Garden. Het wordt dan wel theoretisch en er worden dan ook veel verschillende militair benamingen worden gehanteerd. Denk hierbij o.a. aan de verschillende type vliegtuigen en de gevechtsformaties. Zelfs nu hanteert Meuleman een fijne schrijfstijl die ondanks de complexiteit van operatie Market Garden op een begrijpelijk wijze aan de lezer wordt verteld.
Meuleman's nawoord is zeer uitgebreid en verduidelijkt waar zij haar fantasie de vrije loop heeft gelaten. Hierin heeft ze ook haar literatuurlijst in opgenomen. Ze heeft ook haar bronnen gehaald bij de historicus Ad van Liempt. En dat laat maar zien dat Meuleman degelijk in staat is om grondig historisch onderzoek te verrichten.
Of de vrouwen die centraal staan in dit boek écht hebben bestaan laat ik even tussenbeide. Maar het verhaal werpt wel licht op deze vrouwen die verzet hebben gepleegd tijdens deze oorlog. De verschillende manieren waarop deze vrouwen verzet plegen doet je tijdens het lezen beseffen dat hoe "klein" of hoe "groot" deze verzetsdaad is geweest het wel er wel voor gezorgd dat het de bezetter in hun oorlogsvoering heeft belemmerd.

Kortom ik ben fan van dit boek het is in grote lijnen historisch de waarheid. Een boek met een lach en traan maar laat wel alle facetten van deze wereldoorlog zien. Het belangrijkste het boek werpt aandacht op deze moedige Nederlandse vrouwen die ook hun steentje hebben bijgedragen met het stoppen van deze oorlog. Dat is een bladzijde uit de geschiedenis die Meuleman zeker op een mooie unieke wijze heeft opgeschreven.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Meer recensies van Historywoman1994