Voor elke lezers wat wils!

Madame vertelt het verhaal over de grondlegster van het wereldberoemde museum Madame Tussaud. Deze Marie Tussaud groeit op ten tijde van de Franse Revolutie. Een tijd die staat voor veel chaos en bloedvergieten. Tijdens haar jeugd leert haar oom Curtius haar het vak van wassenbeelden maken. Haar doel is om beter te worden dan haar haar oom. Maar of dit haar gaat lukken? Of gooit haar ware liefde Philidor roet in het eten?

Het boek is waargebeurd en haar bronnen heeft schrijfster van den Hoek o.a. gehaald van het dagboek van Marie Tussaud. Echter heeft van den Hoek twijfels of Marie soms gedeeltes niet heeft geromantiseerd vooral ten opzichte hoe het leven aan het Franse Hof is. De vraag is of de "lage" afkomst van Marie voor zo'n invloedrijke positie dichtbij het hof kan zorgen. Desondanks heeft van den Hoek er wel voor gekozen om dit dagboek als waarheid te beschouwen en deze informatie voor haar verhaal gebruikt. Deze kritische houding ten opzichte van haar bronnengebruik is te lezen van den Hoek haar nawoord. Juist daarom ben ik erg enthousiast over dit boek omdat van den Hoek kritisch kijkt naar eigen bronnengebruik. Het laat zeker zien dat er zeker een historica in van den Hoek schuilt. Mijn complimenten!

Ondanks dat iedereen wel bekend is met het museum Madame Tussaud. Denk ik dat zoals velen met mij niet weten dat het museum eigenlijk is ontstaan tijdens de Franse Revolutie. En dan is het uniek te noemen dat het museum zoveel eeuwen na dato nog bestaat. Weleens waar is het museum niet meer te vinden op de huidige plek waar het eerst gevestigd was. En is het uitgebreidt naar andere Europese landen. Maar dat neemt niet weg dat deze "Madame" ervoor heeft gezorgd dat dit merk nog steeds bestaat en dat is met recht bewonderswaardig te noemen! Als je bekijkt welke moeilijke weg Marie heeft bewandeld om dit te bereiken. In mijn ogen kan Marie zeker als één van de eerste feministe worden gezien.

Ik heb me uitstekend vermaakt met dit boek. Prachtig, ontroerend, historisch, romantisch maar ook leerzaam boek. Kortom voor elke lezer wat wils. Must-read!

Het boek krijgt ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ sterren.

Meer recensies van Historywoman1994