Veelbelovend debuut!

Historywoman1994 10 oktober 2024
Het verhaal is een tweeluik dat zich onder anderen afspeelt in het Italiaanse Florence ten tijde van de WW2. We volgen de 14-jarige Stella die besluit zonde medeweten van haar familie lid te worden van het verzet. Ze wordt een veel gevraagde koerierster die flink wat gevaarlijke taken op zich neemt. Maar dan als in 1945 definitief het einde van de oorlog nadert verdwijnt Stella plotseling van de aardbodem.
Het andere verhaalijn volg je Tori MacNair die na haar mislukte huwelijk ook naar Florence reist. Een plek die haar altijd veel vreugde brengt en haar herrineert aan haar grootmoeder. Onverwachts stuit ze op een bewaard familiegeheim over haar grootmoeder. Lukt haar om dit mysterie te ontrafelen?

De schrijfstijl is luchtig ondanks de heftigheid van de gebeurtenissen uit deze oorlog. Op sommige vlakken deed het mij ook wel denken aan de schrijfstijl van Aline van Wijnen. De drang om door te willen lezen en het mysterie te ontrafelen maakte voor mij dat ik dit boek moeilijk kon wegleggen. Ik las dit boek tijdens wat je noemt van die herfstachtige dagen desondanks waande ik mij door dit boek zo in het zonnige Italië.
De personages uit het verhaal hebben niet echt bestaan. Desondanks heeft Devereaux wel haar historische onderzoek verricht en hiervoor de Italiaanse oorlogsgeschiedenis doorgespit. Haar personages zijn namelijk wel gebaseerd op Italiaanse verzetsvrouwen die wel degelijk hebben bestaan zo is te lezen in het nawoord. Het laat maar weer zien hoe weinig we eigenlijk weten over het aandeel van vrouwen in deze wereldoorlog. En dat is echt zo zonde!
Ondanks de soms wel feelgoodachtig taferelen bij het verhaallijn van Tori vindt ik het moeilijk om dit boek echt in één genre te stoppen. Het zou voor mij dan eerder geschiedenisboek zijn dan dat ik het tot het genre feelgood zou typeren.

Het boek smaakt voor mij naar meer. En gelukkig blijft het hier niet bij Devereaux heeft belooft dat haar volgende boek verder gaat op deze moedige Italiaanse vrouwen in het verzet. En wellicht is daar ook rol weggelegd voor Tori? Zoveel vragen zijn er bij Tori's verhaallijn nog onbeantwoordt gebleven. Ik zeg doen!

⭐️⭐️⭐️⭐️

Meer recensies van Historywoman1994