Verborgen verleden.

Historywoman1994 20 september 2024
Na 17 seizoen van het tv- programma verborgen verleden werd het volgens de schrijvers van dit boek, de Leur en Waalderbos, weleens een tijd voor een boek. Om de unieke portretten nogmaals weer onder de aandacht te brengen. Maar ook om de thuisonderzoeker wat handvatten te gegeven om je eigen stamboom te onderzoeken.

Het boek wordt afgewisseld tussen theorie en portretten die tijdens de afleveringen aanbod zijn gekomen. De theorie geeft advies over hoe je het beste zelf aan de gang kunt gaan om je eigen stamboom op te sporen. De valkuil hierbij is dat je de stamboom te breed wilt onderzoeken. Beperk je het liefst tot een vraag die altijd binnen de familie heeft gespeelt. Daarna kan je altijd gaan verbreden in je onderzoek naar je stamboom is het advies. Het brengt wel wat nuttige feiten naar boven vooral de websites die je het beste kan gebruiken om bronnen te vinden voor je eigen onderzoek. Veel van deze websites kende ik niet deze heb ik dan ook genoteerd voor mijn eigen stamboomonderzoek. Toch moet ik kritisch blijven en vind ik de theorie die aanbod komt soms wat statisch en is het voor een leek op te dit vak soms moeilijk te volgen.

Desaltemin vond ik het hoofstuk dat ging over de achter schermen bij het programma verborgen verleden enorm interessant om te lezen. Het geeft kort en bondig weer hoe het proces in zijn werking gaat. Want is de bekende bn'er écht 10 dagen achter elkaar weg van huis? Of is dit puur illusie? Persoonlijk had dit hoofstuk van mij wel langer mogen zijn. Voor mij waren niet echt alle vragen die ik had over het tv-programma verborgen verleden beantwoordt.

De gedeeltes die gingen over bekende bn'ers die hebben deelgenomen en bijzonder genoeg waren om het boek te halen vond ik wel leuk om te lezen. Het bracht voor mij regelmatig wat momentjes van herkenning ja die weet ik nog wel ja! Echter was het voor mij niets nieuws het ging helaas over de uitzendingen van de laatste paar jaren. Juist de protetten die langer geleden waren hebben geen plekje gekregen in dit boek.

Must-read voor degene die niet alle afleveringen van verborgen verleden van de laatste paar jaar heeft gezien.

⭐️⭐️⭐️,5

Meer recensies van Historywoman1994