Veel potentie helaas niet waar kunnen maken.

Het boek is een biografie over Virrie Cohen. Zij is de dochter van Cohen die tijdens de WW2 één van de voorzitters was van de Joodse Raad. Vanaf 1943 werd Virrie directrice van de crèche tegenover de Hollandse Schouwburg. Tijdens de oorlog heeft ze ruim vijfhonderd kinderen gered van deportatie naar (concentratie)kampen.

Schrijver van dit boek is Rob Oudekerk, de zoon van Virrie. Oudekerk heeft hiervoor het dagboek van zijn moeder overgetypt naar het hedendaags nederlands. Het is interessant om Virrie's dagboek te lezen. Er komen verassende feiten over de familie Cohen aanbod. Hierin lees je de tweestrijd waarin Virrie verkeerd om de positie van haar vader in de Joodse Raad. Tijdens het lezen miste ik wel diepgang in deze dagboekfragmenten. Het voelt bij sommige alinea's een opsomming van feiten in plaats van een persoonlijk levensverhaal. De alinea's die in een schuin lettertype te lezen zijn later toegevoegd aan dit dagboek door Virrie. Het bevat dan vaak of deze personen de WW2 hebben overleefd.

De interviews van Oudekerk met "de kinderen uit de crèche" zijn voor dit boek géén toegevoegde waarde. Het geeft de lezer wel een zeer klein kijkje hoe het leven in de Crèche zou zijn geweest. Toch blijft het giswerk omdat veel personen erg jong waren ten tijde dat zij in de crèche verbleven. Kan deze interviews hierdoor niet wat bevoordeeld worden gezien? Is het nog wel een betrouwbaar beeld wat deze "kinderen" schetsen? Veel van de interviewde "kinderen" hadden eigenlijk nog nooit met Virrie tijdens of na de oorlog gesproken of gezien. Is het beeld van deze "kinderen" over Virrie niet gevormd door de huidige kennis die wij over Virrie en haar familie hebben?
Na van lezen van dit gedeelte van dit boek vraag ik het mij ook af wat Oudekerk precies met dit boek ten doel heeft. Is het onder de aandacht brengen van het levensverhaal van zijn moeder Virrie en haar familie? Of wilt Oudekerk een zeer klein inkijkje geven hoe het daadwerkelijk was in de crèche? Het is een radje toe van feiten waarvan in mijn ogen de samenhang in ontbreekt. Zonde!

Het boek krijgt ⭐️⭐️⭐️

Meer recensies van Historywoman1994