Een boek die je tot nadenken aanzet.

Historywoman1994 20 februari 2023
Het verhaal wordt vertelt vanuit 4 perspectieven. Zo lees je o.a.het fictieve dagboek van Gerta Hahn. De familie Hahn is recentelijk verhuisd naar Buchenwald. Greta's man Dietrich heeft de kans gekregen om hier kampcommadant te worden. Zij staat beduidend niet achter de keuze maar legt zich erbij neer. Greta is bang of het wel veilig is om dichtbij deze "criminelen "te wonen. Maar dan slaat haar angstige houding in een klap om omdat ze zwanger lijkt te zijn van een tweede kind.

Naast het fictieve dagboek van Gerta lees je ook een interview met Dietrich die na de WW2 is afgenomen. Hij heeft vooral over zijn geweten en hoe goed hij wel niet gehandeld heeft voor Buchenwald en zijn gezin. Dit interview is beduidend afgenomen om goed te praten aan de buitenwereld dat hij juist en humaan heeft gehandeld. Een historisch juist beeld die veel oorlogsmisdadigers na de oorlog deden om hun eigen hachje te redden.
Ook wordt het ook duidelijk dat Dietrich in tweestrijd verkeerde om eenJoodse doker zijn vrouw Greta te laten behandelen. Het was natuurlijk in strijd met de nazileer maar nu toch is het zeker wel rechtvaardig om hiervan gebruik te maken, toch?

Met de brieven die de Joodse dokter Lenard aan zijn dochter schrijft is er een boegbeeld gecreëerd voor vele personen die slachtoffer zijn geworden van dit bewind. Het geeft maar weer aan hoe systematisch er ter werk is gegaan om groep uit te weg te ruimen.

Het unieke aan dit boek is dat het een stem geeft aan de inwoners die Buchenwald wonen. Hierbij is de keuze aan de lezer zelf of deze mensen bij het kamp woonde wisten wat zich daadwerkelijk afspeelde in Buchenwald.
Een minpunt vind ik wel dat ik na het uitlezen wel met wat vragen blijf zitten rondom een aantal personages of zij de oorlog hebben overleefd en of zij echt hebben bestaan.

Tot slot het boek laat je na het uitlezen moeilijk los. Het verhaal laat je nadenken over de impact van maken van keuzes en je eigen geweten hierin. Laat je eigen principes varen omdat je een machtspositie kan krijgen waarvan altijd heb gedroomd?

Het boek krijgt ⭐️⭐️⭐️⭐ sterren.

Meer recensies van Historywoman1994