Al haar geheimen verborg zij in haar hand.

De titel past bij het verhaal want zij is het hoofdpersonage of is het Suus.
De kaft geeft een plaats aan waar veel vreemde zaken zijn gebeurd.
We starten met info uit de vorige verhalen maar dat is geen hindernis wanneer deze verhalen niet hebt gelezen.
We krijgen enkele figuren die we gaan volgen via verschillende verhaallijn:
1/ Anna V. De dame waar alles omdraait. In het verleden en heden.
Haar leven schijnbaar een grote leugen.
Wat heeft haar moeder gedaan?
Wat heeft haar vader gedaan en hoe is hij gestorven?
Vragen waar Anna achter zal komen tijdens haar zoektocht.
2/Natan Z.
Wie is hij? Normaal? Gevaarlijk? Moordenaar?
Van het verblijf in een instelling voor geestelijk gestoorde tot leider van een commune.
3/Laurentius. Justitie maar corrupt tot en met.
Een niet te vertrouwen figuur waar Anna moet met samenwerken.
4/ Esmee, journaliste en chef Marcel Meuris. Esmee wil een artikel maken maar chef beslist en stuurt haar naar een klooster.
Een klooster? Er zijn meer geheime gangen, deuren en luiken dan dat er vensters zijn. Men blijft lezen want elke maal komen er meer geheimen vrij uit dit gebouw.
5/Renier. Een advocaat waar men begint aan te twijfelen. Een persoon die stemmen in zijn hoofd hoort en ook verdwijnt in een instelling voor geestelijk gestoorde.
6/ Helga van Leeuwen, arts. Ook een dame met vreemde gewoontes.
Deze figuren ontmoeten op het einden waar de verschillende verhaallijnen elkaar met mondjes maat ontmoeten.
Dan zal ook blijken dat de lezer vrij snel info krijgt maar het zo niet zal begrijpen omdat het zeer mooi verwerkt is.
Ik ben geen fan van een epiloog maar deze is zeer subtiel. Mooi
Spannend vanaf het begin.
Een aanrader.
Zeer mooi:
- Ze tuurde naar de rivier(Maas). De stilte hing over het water. Alles was doodstil om haar heen.
Bij dit lezen dacht ik aan het volgende boek van Antoon Coolen: dorp aan de rivier(Maas) Ook zeer mooie roman in een liefelijke Maasvallei.
- een blinde ziet meer, een dove hoort meer en een stomme zegt geen stomme dingen.

Meer recensies van hugo van der wildt