Zeeen kunnen de liefde niet doven, rivieren spoelen haar niet weg.

hugo van der wildt 09 september 2024
Kaft en titel passen zeer goed bij het verhaal.
Een spannend misdaadverhaal, vlot geschreven en historisch zeer goed gedocumenteerd.
Oktober 666.
Zuster Fidelma, gediplomeerd functionaris van het Ierse gerechtssysteem, gaat aan boord van de Brandgans van kapitein Murchd, met 10 andere pelgrims die een pelgrimstocht maken naar Santiago de Compostella.
We hebben verschillende verhaallijnen:
1/ Het avontuurlijke op de Brandgans tijdens stormen, redden van drenkelingen en het ontsnappen aan piraten/Saksen.
2/ Fidelma in functie tijdens het zoeken naar een dader van een moord. Tijdens deze zoektocht ontsnapt zij twee maal aan de dood tijdens twee moordpogingen.
3/ Fiedelma ontmoet Cian na 10 jaar en de relatie van toen en nu zijn medebepalend voor het verloop van het verhaal.
4/ Als geestelijke die zich bezig houd met de wetten van het rechtssysteem, komt zij regelmatig in aanvaring met de andere geestelijke pelgrims. Als geestelijke is ze te weinig bezig met God. Dit geeft interessante gespreken waar de lezer kan van leren.
In het verhaal is spanning en het avontuurlijke mooi in balans dat aangenaam lezen is.

Meer recensies van hugo van der wildt