Denkt hij dat het niet oplossen van zijn zaak een uiting van een algemene wetteloosheid is?

Een leuke kaft.
Een titel die past bij het verhaal en soms in Belgie waar sommige zaken van justitie dicht bij dat woord kwam.
Het boek is geschreven met kennis van zaken.
Een verhaal waar alles in zit.
Cold cases, geschiedenis na de WO II, maatschappelijke problemen en dit allemaal mooi verwerkt in een spannend verhaal.
Er zijn ook verschillende verhaallijnen die rond twee cold case draaien en de oplossing/daders zal geven van twee aanslagen op de politie in Kopenhagen.
Verhaallijn:
1/ een lijk dat men zal vinden bij opgravingen en dat zal verwezen worden naar Maria Just, politiehistoricus. Ook de eerste cold case wanneer men weet dat het een moord is. Een moord tussen 1944 -1945. Het gaat over een meisje van 20 jaar. Met deze bevindingen zitten dus op het einde van WOII en de periode daarna. Het probleem van zwart en wit zoals in Belgie waar G. Walschap een mooie roman overgeschreven heeft met de titel, zwart en wit.
We volgen de zoektocht van Maria in al de historische documenten en de bezoeken bij nabestaande van het slachtoffer.
2/De aanslag op Carlsen, chef moordzaken, die zal worden vervangen door Mikael. Lone, hoofdcommissaris van de politie Kopenhagen, neemt deze beslissing in zeer moeilijke omstandigheden.
Mikael zal de dader moeten vinden en zeer snel. Later nog een aanslag op de politie wat ook een zaak zal worden voor hem.
3/ Villy Frandsen, politieker, volgen wij in de debatten rond de politie.
4/ een tweede cold case die gaat over de periode dat Carlsen en Birger samenwerkte en waar vermoedelijk foute beslissingen zijn genomen.
Tijdens deze zoektocht moet Mikael ook zorgen voor zijn zoon, Hector. Hier krijgen we een mooi beeld van een maatschappelijk probleem: Vader die alleen zijn zoon moet opvoeden nadat hij hem na een zeer lange periode niet heeft gezien.(blz 51)
Een aanrader en het verwerken van al deze verschillen thema´s tilt deze thriller naar een hoger niveau en is het dus meer dan een thriller alleen.

Meer recensies van hugo van der wildt