Een boek dat je niet snel vergeet

Huwie 22 januari 2024
Hersenschimmen is een ontroerend en indrukwekkend boek over de gevolgen van dementie voor een man en zijn vrouw. Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Maarten Klein, een gepensioneerde Nederlander die in Amerika woont met zijn vrouw Vera. Maarten begint steeds meer dingen te vergeten, te verwarren en te verzinnen. Hij raakt de grip op de werkelijkheid kwijt en herkent zijn eigen vrouw niet meer. Vera probeert hem zo goed mogelijk te verzorgen en te steunen, maar moet toezien hoe haar man langzaam verdwijnt.

Het boek is geschreven in een heldere en sobere stijl, die de verwarring en het verval van Maarten goed weergeeft. De lezer wordt meegenomen in de gedachten en herinneringen van Maarten, die steeds onsamenhangender en chaotischer worden. Het boek laat zien hoe dementie niet alleen het geheugen, maar ook de identiteit en de persoonlijkheid aantast. Het boek is ook een aangrijpende liefdesgeschiedenis, die laat zien hoe sterk de band tussen twee mensen kan zijn, ook als een van hen zichzelf verliest.

Ik heb dit boek gekozen omdat mijn moeder de ziekte van Alzheimer heeft gehad. Ik heb van dichtbij meegemaakt hoe moeilijk en pijnlijk het is om iemand te zien lijden aan deze ziekte. Ik vond het boek heel herkenbaar en realistisch. Het boek heeft me geholpen om beter te begrijpen wat er in het hoofd van mijn moeder omging, en om meer respect en medeleven te hebben voor mensen met dementie en hun naasten. Ik raad dit boek aan iedereen aan die meer wil weten over dementie, of die zelf te maken heeft met deze ziekte. Het is een boek dat je niet snel vergeet.