Psychologische spanning!

Icegini 19 juli 2024
Toen ik de voorflap zag en de eerst paragraaf op de achterflap las was ik nieuwsgierig en heel even deden die eerste zinnen me denken aan een Agatha Christie verhaal.
Vijf genodigden worden opgesloten in een kamer. Om te overleven worden ze gezegd dat er één van hen voor het einde van de dag moet sterven, anders zullen ze allemaal sterven. Een klok hangt boven de deur en telt af. Soms vlugger tikkend, soms op een normale snelheid. De vijf lijken geen idee te hebben waarom ze in de kamer zijn en kennen elkaar niet, denken ze. Maar uiteindelijk zijn ze er allemaal vanwege één zelfde persoon en zelfde reden. Er wordt een psychologisch spel gespeeld, allianties gevormd en verraad gepleegd. Gert Erauw slaagt erin een volledig realistisch beeld te beschrijven van vijf volledig verschillende mensen, hij zit in hun hoofd en toont aan hoever ze zouden gaan om uiteindelijk hun eigen leven te redden. Ondertussen blijft de klok tikken en komt de ware aard van allen boven.
Vanaf het begin vraag je jezelf af wat er zal gebeuren, hoe het verhaal zal gaan en je hoort de klok tikken...maar het einde had ik helemaal niet kunnen bedenken

Meer recensies van Icegini