Een levendig en realistisch Amsterdams verhaal

Icegini 25 oktober 2024
Mijn eerste Kiki van Dijk boek en dus perfect om in Amsterdam te beginnen. Het verhaal speelt zich vooral af in het populaire boutique hotel aan de Keizersgracht dat door Fien en haar man wordt gerund. Met de dood van een model in haar kamer begint alles fout te gaan. Fien doet er alles aan om haar personeel en familie te verdedigen, maar al vlug begint ze zich af te vragen of ze hen echt allemaal kan vertrouwen. De chaos wordt erger als een Amerikaanse gast verdwijnt. Maar samen met een vriend begint Fien stap per stap informatie aan het licht te brengen en dit gaat terug tot de Tweede Wereldoorlog.
Ken je het soort boeken dat lijkt geschreven te zijn op een manier dat er niets op aan a te merken is? Dat was Amsterdam- De verdwijning volgens mij. Een vloeiend geschreven verhaal dat aanvoelt alsof het allemaal echt gebeurd en je toeschouwer bent. Ik voelde me als een gast of medewerker hoe het hotel werd beschreven en had zin om met Fien en haar team samen te werken. Je kon je ook goed voorstellen hoe het hotel binnen was, hoe er langs de grachten werd gefietst. Het gevoel van Amsterdam in de ochtend of met bevroren straten en grachten was perfect geïllustreerd en zo levendig.
Ik heb zo een zin om de andere verhalen van Kiki van Dijk te lezen, met dezelfde hoge verwachtingen die ik nu heb na Amsterdam gelezen te hebben! In minder dan twee dagen had ik het uit en wilde niet stoppen met lezen.

Meer recensies van Icegini