Een robot die meer dan gezelschap moet bieden

Icegini 15 oktober 2024
Klara is een robot van het type die gezelschap houdt bij kinderen. Klara heeft een meer dan uitstekend waarnemingsvermogen en houdt de kinderen die naar de winkel komen goed in de gaten en hoopt dat ze met één van hen zal meegaan. Op de dag dat dit eindelijk gebeurd veranderd haar hele leven en heeft ze een grote impact op hun leven. Al gauw leert Klara dat haar "persoon" ziek is vanwege de genetische aanpassing zodat ze bij een hoger niveau van kinderen komt. Haar vriend Rick die met haar opgroeit hoort niet tot deze groep.
In Ishiguro lees je over hoever iemand zou gaan voor iemand waar je van houdt. Maar ook de veranderende wereld en het belang van de natuur.
Klara en de zon is een heel origineel verhaal, dat me intrigeerde vanaf het begin maar ook soms voor korten periodes deed vervelen omdat het verhaal niet al te duidelijk overkwam. Het einde deed me ook wat teleurstellen, maar over het algemeen vond ik het wel een goed verhaal en Ishiguro heeft opnieuw een prachtige manier gevonden om dit verhaal te vertellen

Meer recensies van Icegini