Mooi verhaal

Icegini 15 augustus 2024
Hoe kan ik uitleggen hoe dit verhaal was, gebaseerd op het leven van de oma van de schrijfster, zonder het als niets speciaals te doen klinken.
We bevinden zich in het Oosten van Londen, Bethnal Green, in de eerste jaren van de Tweede Wereldoorlog en de dreiging van Duitse gevechtsvliegtuigen is altijd aanwezig. Telkens Nellie Morris en haar familie ongedeerd uit de ondergrondse schuilkelders komen, haalt ze weer opgelucht adem en probeert ze alles wat haar aan voor de oorlog doet denken, vast te houden in haar herinneringen.
Een toevallige ontmoeting met de Amerikaanse piloot Ray doet Nellies wereld en gedachten voor altijd veranderen. Haar dagelijkse, neutrale leven tijdens de oorlog verandert plots en helpt haar door deze zware tijden. Maar dan vindt er een verschrikkelijk ongeluk plaats tijdens een nachtelijke luchtaanval, dat iedereen in Nellies leven zal veranderen, vooral Nellie zelf.

Ik deed een "judge a book by it's cover" aankoop met dit boek want kijk naar die voorflap!! Toen ik zag wie het geschreven had werd ik benieuwd naar wat een mooi verhaal leek te zijn.
Het eerste gevoel dat ik had toen ik het uitlas was dat het perfect was van het begin tot het einde. Niets te veel of te weinig. Ik vloog door het boek en ging mee naar de voor mij bekende Bethnal Green, centrum van Londen, East End...en voelde constant de sterkte van de familie in het verhaal.
De personages zijn goed uitgewerkt en komen heel levendig en realistisch over voor de periode waarin het zich afspeelt. Het hartverscheurende nieuws van verlies dat families en vrienden kapot kan maken wordt zo duidelijk verteld dat je hun pijn voelde. En op het einde hou je gewoon van elke personage in het boek.

Meer recensies van Icegini