De wereld draait door

Ief Stuyvaert 05 maart 2024
Dat hij zich tussen 9 en 13 augustus 1949 tien keer gewassen heeft, waarvan minstens vier keer zijn oksels en één keer zijn geslacht.

Dat hij zwarte vlekken voor zijn ogen ziet nadat hij gebeten is door… iets.

Dat hij een Arabisch meisje laat misbruiken en doden.

Dat hij een labiele psychopaat is - jazeker, we hebben het door.

Dat ze onzeker is en angstig.

Dat ze drie kaarten in haar gehuurde auto heeft en toch van links naar rechts rijdt, op goed geluk.

Dat ze stamelt en stottert, een labiele vrouw met hoog autismegehalte is en, zoals aangekondigd, uiteindelijk de verkeerde grens overschrijdt - jazeker, zeker, we hébben het door.

Wat we niét helemaal door hebben, is wat dit op eindeloze herhaling drijvend (non)verhaal ons leert over het Israëlisch-Palestijnse conflict (dat we niet al wisten).

De samenvatting is beter dan het boek.

Meer recensies van Ief Stuyvaert