Lezersrecensie
Oorlogsfiguranten
We zitten middenin de opnames van ‘Tiefland’, een film van Leni Riefenstahl.
Er heerst oorlog.
In de wereld en op de set.
En Kehlmann beschrijft de ijzige sfeer alsof hij er zelf bij was.
De personages hebben echt bestaan. De figuranten ook. Ze werden - met de trein uiteraard - aangevoerd vanuit een nabijgelegen kamp. Zigeuners. Vereeuwigd voor ze worden vernietigd.
Je slaat er spontaan wikipedia op na en de waanzin blijkt gewoon waar.
De weerzin gerechtvaardigd.
Als een volleerd Bildschnitter monteert Kehlmann de ene beklijvende scene aan de andere, met dit magistrale Lebensgeschichte van de Oostenrijkse filmregisseur Georg Wilhelm Pabst als resultaat.
De grote lijnen waren bekend, de details zijn die van de schrijver, want “over de omstandigheden rond de opnames is niets concreets bekend.”
Gelukkig maar, want even kleurrijk, aangrijpend en beklijvend kan de realiteit nooit geweest zijn.
Of toch?
Er heerst oorlog.
In de wereld en op de set.
En Kehlmann beschrijft de ijzige sfeer alsof hij er zelf bij was.
De personages hebben echt bestaan. De figuranten ook. Ze werden - met de trein uiteraard - aangevoerd vanuit een nabijgelegen kamp. Zigeuners. Vereeuwigd voor ze worden vernietigd.
Je slaat er spontaan wikipedia op na en de waanzin blijkt gewoon waar.
De weerzin gerechtvaardigd.
Als een volleerd Bildschnitter monteert Kehlmann de ene beklijvende scene aan de andere, met dit magistrale Lebensgeschichte van de Oostenrijkse filmregisseur Georg Wilhelm Pabst als resultaat.
De grote lijnen waren bekend, de details zijn die van de schrijver, want “over de omstandigheden rond de opnames is niets concreets bekend.”
Gelukkig maar, want even kleurrijk, aangrijpend en beklijvend kan de realiteit nooit geweest zijn.
Of toch?
1
3
Reageer op deze recensie