Ja voor dit verhaal!

ilonka.audiobooks 20 oktober 2024
‘De eeuwige jaknikker’ is het eerste deel van de Lessen in de liefde serie waarin de vier vrienden; Fiona, Iris, Roos en Boaz allemaal iets te leren hebben over het leven én over de liefde.

Fiona zegt altijd ‘ja’ en laat nooit het achterste van haar tong zien. Dus volgt ze al twee jaar lang tegen haar zin yogalessen van haar huisgenoot, tolereert ze de eikel van een vriend van haar beste vriendin en doet ze altijd de rotklusjes op haar werk

Ook in haar relaties zegt Fiona niet altijd wat ze wil. Tot ze op een avond Pim ontmoet, die in elk opzicht haar tegenpool lijkt te zijn. Hij is iemand die alles zegt wat hij denkt en hij overtuigt Fiona hetzelfde te doen. Als ze na hun nacht samen alleen wakker wordt weet ze één ding zeker: ze wil geen jaknikker meer zijn…

Het verhaal is geschreven vanuit het perspectief van Fiona. Ze heeft geen goede ervaringen met relaties en wil zich niet zomaar weer in een relatie storten. Op het moment dat ze het verhaal achter Pim leert kennen is het dan ook maar de vraag of Fiona, na al haar slechte ervaringen, hier wel mee kan dealen.

'Fuck onbevooroordeeld luisteren. Fuck niet in paniek raken. Ik wil mijn hoofd wel helder houden, maar de angstige mist die optrekt maakt het ondoenlijk niet te flippen. Het overkomt me gewoon, ik kan het niet tegenhouden'

Jade Vening heeft een pakkende en levendige schrijfstijl. Het verhaal begint direct en je zit er meteen lekker in. De personage Fiona heeft met haar-ik-kan-geen-nee-zeggen een karaktereigenschap die voor velen herkenbaar zal zijn. Jade heeft haar goed uitgewerkt en sterk neergezet in het verhaal naast alle andere sympathieke personages (ik wil ook een Boaz). De combinatie van de tot de verbeelding sprekende hilarische humor, steamy scenes samen met de ‘rugzakjes’ van de personages en de onvoorwaardelijke vriendschap tussen Fiona, Iris, Roos en Boaz zijn top en houden je geboeid.

‘Mensen worden gevormd door wat ze meemaken. Sommige herinneringen vergeet je liever, andere koester je.’

De Lessen in de liefde serie start met een heerlijk feelgood verhaal vol liefde en vriendschap. Over vertrouwen hebben in en opkomen voor jezelf, sterk in je schoenen staan maar ook over open staan voor het verhaal van een ander zonder direct te oordelen. De humor, de spice en de geweldig leuke personages houden je vast van begin tot eind, zelfs het nawoord is leuk, en laten je nu al uitkijken naar de overige verhalen in deze serie

Meer recensies van ilonka.audiobooks