Meeslepende fantasyromance

De achttienjarige Vasi Petrescu heeft nooit problemen gehad met het uitvoeren van zijn plicht om de samenleving te beschermen tegen de halfbloeden. Maar wanneer hij de opdracht krijgt een meisje van zijn eigen leeftijd te doden heeft hij het daar moeilijk mee. Ze doden immers geen vrouwen, waarom is Riley dan toch op hun hitlijst gekomen? Hij besluit op onderzoek uit te gaan.

Shelena Shorts heeft met haar vlotte en levendige schrijfstijl een intrigerende wereld gecreëerd waarin Vasi, zijn zus Rosie en Riley tot leven komen. Als lezer kun je je gemakkelijk mee laten nemen in het leven van Vasi die als wachter zijn plicht doet maar die, na zijn ontmoeting met Riley, zichzelf opnieuw ontdekt en erachter komt dat hij zelf ook gevoelens, gedachten, toekomstplannen maar vooral ook grenzen heeft.

De personages zijn boeiend. Riley die ineens oog in oog staat met een wachter waar ze een enorme klik mee heeft, krijgt tijdens de zoektocht naar de waarheid achter de verdachte gebeurtenissen binnen de kring antwoorden op vragen die ze al haar hele leven met zich mee draagt. Rosie zorgt voor wat kleur in het verhaal en Vasi is zo’n personage die onder je huid kruipt. Het verhaal is vanuit zijn perspectief geschreven. Zijn personage met alle dilemma’s en emoties is goed uitgewerkt waardoor je je eenvoudig in hem kunt verplaatsen.

Hij is opgegroeid in een wereld waarin zijn rol in het leven vast ligt. Na zijn ontmoeting met Riley twijfelt hij aan zijn ontvangen opdracht en worstelt hij met de verwachtingen van en zijn loyaliteit aan de kring. Langzaam zien we hem veranderen van een wachter die opdrachten uit voert tot een man die niet klakkeloos doet wat een ander hem opdraagt. Deze karakterontwikkeling is niet alleen heel vermakelijk maar vooral ook boeiend, menselijk en herkenbaar.

‘De kring’ van Shelena Shorts is een meeslepend (jonge) young adult fantasyroman vol spanning, avontuur en onverwachte wendingen. Over het volgen van je gevoel in de zoektocht naar je eigen plek in deze wereld.

Het luisterboek - ik moest even aan de voorleesstem wennen, helaas geen mannelijke voorlezer, maar toch heb ik met plezier geluisterd. De voorlezer weet de emoties en de spanning goed over te brengen met haar voorlezen.

Meer recensies van ilonka.audiobooks