Een klein verhaal met een grote boodschap

ilonka.audiobooks 11 oktober 2024
‘Kerst draait om liefde, en het mooiste wat je kunt geven is liefde. Aan jezelf, en aan elkaar.’

De nieuwste tv-show ‘Jij bent mijn kerstspecial’ van Elsemarieke draait om kerst, de meest wonderlijke tijd van het jaar. Deelnemers Remy en zijn vriendin Robyn zijn al sinds de eerste opnamedag de gedoodverfde winnaars. Elsemarieke en Remy kennen elkaar van vroeger. Hij was de jongen die ooit haar hart stal. Remy heeft een persoonlijke reden om aan het programma mee te doen. Maar hij had niet verwacht dat kiezen voor ware liefde in het echt lastiger is dan in de film.

Dit is voor mij het eerste kerstverhaal van dit jaar, heerlijk hoewel dit verhaal om zoveel meer draait dan om kerst. Het luisterboek is met gevoel voorgelezen waardoor luisteren naar dit verhaal zeker aan te raden is!

De personages zijn realistisch, hun worsteling met de liefde ook De chronische ziekte van Remy speelt een belangrijke rol in het verhaal. De gevolgen van zijn ziekte hebben niet alleen invloed op zijn persoonlijkheid en dagelijkse leven maar ook op zijn liefdesleven. Het verhaal wordt verteld vanuit verschillende perspectieven en is opgebouwd vanuit het verleden vermengd met het heden. Hierdoor groeit het verhaal, krijgen de personages verdieping en passen alle stukjes uiteindelijk mooi in elkaar.

‘Het leven is geen Hallmark-kaart. Soms heb je gewoon geen andere keuze dan door te hobbelen op de weg waarop je toevallig terecht bent gekomen’

Annette Rijsdam heeft een pure schrijfstijl vol prachtige zinnen en pakkende quotes. Ze heeft hiermee, ondanks de geringe lengte, een bijzonder verhaal gecreëerd. Personages met inhoud en groei, verhaallijn met een sterke opbouw en diepgang. Haar kracht ligt in het verwerken van diversiteit op een tactische, informerende en realistische manier, mooi in balans gebracht met vriendschap, liefde en kerstsfeer.

‘Je bent wie je bent. En die persoon is echt goed genoeg voor echte liefde.’

‘Ik geef je kerst’ is een klein verhaal met een grote boodschap. Over durven kiezen voor de liefde, voor jezelf en voor de ander waarbij je soms eerst moet loslaten om ware liefde te ontdekken…

Meer recensies van ilonka.audiobooks