Over (zelf)liefde. Over accepteren, vergeven en los durven laten.

ilonka.audiobooks 27 oktober 2024
Na ‘Vuurproef’ (0.5) kan de Water en Vuur-serie nu echt beginnen met het verhaal van Lars en Mandy in ‘Vuurwerk’ (1.).

Mandy verloor haar vriend 3 jaar geleden door een ongeluk. Nog altijd intens verdrietig besluit ze haar leven een nieuwe kans te geven. Een andere werkplek en een andere woning geven haar dat nieuwe begin. Haar nieuwe buurman Lars is knap, leuk en spontaan. Hij geeft haar leven kleur maar zijn roekeloze gedrag maakt haar ook bang want ze weet uit ervaring hoe snel iets mis kan gaan. Is haar liefde voor Lars sterker dan haar angst? En hoe kan Lars deze relatie verenigen met zijn vrijheidsdrang en bindingsangst?

In ‘Vuurproef’ kun je al kennis maken met Lars, zijn broer Tom en zijn vriendin Kirsten. Dit korte verhaal vooraf lezen is niet nodig maar zelf vind ik het wel iets toevoegen aan het verhaal van Lars. Tom en Kirsten komen ook terug, leuk!

De schrijfstijl van Ryanne Veldkamp is vlot, luchtig en levendig. Ze laat de leuke personages Lars en Mandy tot leven komen binnen een verhaallijn vol ontroerende, liefdevolle en hartverwarmende momenten waarin de liefde tussen Lars en Mandy maar vooral tussen broers en een zus heel mooi zijn verwerkt.

De opbouw van het verhaal is luchtig en vermakelijk. Lars en Mandy hebben het leuk samen maar zijn vrijheidsdrang en bindingsangst laten hem op de vlucht slaan.
Langzaam krijgen de verhalen van Mandy en Lars vorm. De kracht van Mandy om door te gaan na zo’n verlies en de gevoelens van angst om dit opnieuw te moeten doorstaan zijn realistisch en herkenbaar. Het verhaal van Lars ook, de oorsprong van zijn verhaal ligt in zijn vroege jeugd. Het gevolg van een niet gezien en begrepen kind.

Een luchtig geschreven verhaal over (zelf)liefde. Over accepteren, vergeven en los durven laten. Het volgende verhaal ‘Vuurdoop’ gaat over Rick, de broer van Mandy. We leren hem in het verhaal van Lars en Mandy kennen als een zorgzame broer maar ook als een man die een heftige tegenslag moet verwerken en direct al een levensveranderende beslissing heeft genomen.

Meer recensies van ilonka.audiobooks