In het begin twijfelde ik, maar wat een goed boek

IlsBerk 10 april 2022
Wat een verrassing dit boek. Het is het eerste boek dat ik van Steven van Belleghem gelezen heb. Bij het eerste hoofdstuk twijfelde ik, maar bij het tweede hoofdstuk was ik gegrepen en kon ik het boek nauwelijks nog wegleggen.

De Upgrade gaat over Romy Bell. Een dame die leiding geeft aan de Federatie, een internationale organisatie die toeziet op ethische kaders bij medische ontwikkelingen. Het verhaal speelt zich af in 2045 en de medische ontwikkelingen rondom DNA zijn vergevorderd. Met behulp van haar team weet ze te vergaande ontwikkelingen een halt toe te roepen. Als ze op bezoek gaat bij haar vriendin Bieke raken ze in discussie over de randen van wat in 2045 medisch allemaal mogelijk is.

De volgende ochtend blijkt haar vriendin overleden en is zij de laatste met wie haar vriendin contact heeft gehad.
Steven van Belleghem heeft een wereld gecreëerd van virussen die in deze tijd met corona heel herkenbaar zijn geworden. Toch worden de virussen in zijn boek op een geheel andere schaal en met duidelijke doelen gebruikt.

Doordat het boek in de toekomst speelt heeft de auteur toekomstige ontwikkelingen zoals een hyperloop tussen Parijs en London bedacht. Hiermee speelt hij in op de huidige technologie die mogelijk in 2045 zo ver ontwikkeld is dat zijn ideeën werkelijkheid zijn.

De Upgrade is een spannend verhaal over goed en kwaad. Wat is ethisch nog aanvaardbaar om ziekten te bestrijden. En wat als anderen andere bedoelingen hebben.

Het boek lees door de prettige schrijfstijl, met de nodige cliffhangers en onverwachte wendingen heel gemakkelijk. Steven van Belleghem beheert als geen ander het schrijven van spannende boeken, die tot de verbeelding spreekt door de mooi zinnen en eerlijke dialogen die hij gebruikt.

Ik vind het boek zeker een aanrader en zet Steven van Belleghem op mijn lijstje met auteurs waar ik meer van wil lezen.

Meer recensies van IlsBerk