Een interessant debuut over een hofdame aan het Franse hof

IlsBerk 19 mei 2022
De zwarte koningin is het debuutroman van Catherina Botermans.

Fiora komt in 1585 in Parijs terecht, nadat haar vader de bibliotheekcollectie van Catherine de’ Medici aan het Franse hof opnieuw moet opbouwen. Ze is twintig jaar oud als Catharine haar oog op haar laat vallen en haar als hofdame in haar staf opneemt. Al snel neemt Fiora een belangrijke positie in en is ze een van Catherine’s meest intieme vertrouwelingen.

Catherine’s zoon Henri is aan de macht. Catherine maakt zich zorgen over hoe hij het land geregeerd. Ze vraagt Fiora om voor haar te spioneren aan het hof. Eerst zijn de opdrachten nog simpel, maar gaandeweg worden de opdrachten gevaarlijker en moet Fiora keuzes maken die haar aan het hart gaan.

In De zwarte koningin leren we Catherine kennen door de ogen van Fiora. Het leven van Catherine krijgt door de gekozen opzet een ondergeschikte rol in een roman die in eerste instantie hoofdzakelijk over Catherine zelf leek te gaan. Wel komt duidelijk het beeld naar voren van Catherine als manipulator en hoe Fiora hier meer en meer verstrikt raakt in de verlangens van Catherine.

Het boek opent met een proloog, waarna we chronologisch door het verhaal meegenomen worden. De invulling van de proloog is leuk en maakt nieuwsgierig, maar had ook weggelaten kunnen worden.

De schrijfstijl van Catherina Botermans vind ik vrij zakelijk en op sommige momenten langdradig. De hoofdstukken zijn niet overdreven lang, maar zouden korter kunnen waardoor het verhaal in een betere versnelling zou komen. Nu is het soms lang wachten op informatie.

In het verhaal wordt veel aangestipt, maar weinig wordt gedegen uitgewerkt, waardoor er voor mij veel afstand is in het verhaal en ik niet in het verhaal meegenomen word.

Toch ook complimenten voor de schrijfster om een goede en geloofwaardige setting neer te zetten. Ik heb een beeld gekregen hoe excentriek het leven er in die tijd aan een hof uitzag.

Achterin het boek bevinden zich de stamboom en afbeeldingen van diverse personages uit het boek en verblijfplaatsen. Het is een leuke toevoeging om eens door te bladeren.

Helaas heeft dit boek mijn interesse voor historische romans niet aan kunnen wakkeren. Wel laat het boek zien dat Catherina een goede onderzoeker is en ze het leven aan het hof treffend kan beschrijven.

Catherina Botermans is politicoloog en docent European Studies. Daarnaast is ze en groot liefhebber van de Renaissance. Ze woont met haar man en twee zoontjes in het Friese Noordwolde.

Meer recensies van IlsBerk