Waar perfectie en geheimen elkaar ontmoeten

IlsBerk 13 november 2023
Het Perfecte Gezin is, na Stilleven en Onbreekbaar, de derde thriller van Marieke Damen. In dit boek leven we mee met Oscar, Caro en hun zeventienjarige dochter Violet. Het gezin is net verhuisd naar Breukelen als een er een steen door het keukenraam vliegt. Helaas is dit het begin van verschillende voorvallen. Oscar doet het al snel af als kwajongensstreek, maar Caro wordt onzeker en denkt dat iemand op hun gemunt heeft.

Als Violet op een gegeven moment verdwijnt is de spanning tussen Oscar en Caro te snijden en gaan ze beide op onderzoek naar de ontvoerder van hun dochter. Beide hebben in het verleden keuzes gemaakt die ze onder ogen moeten zien.

Marieke Damen vertelt het verhaal van het perfecte gezin in eerste instantie vanuit drie perspectieven: Oscar, Caro en Kirsten. Daarnaast vindt er een wisseling plaats in heden en verleden, zodat de gebeurtenissen in het hier en nu steeds meer diepgang krijgen en we de hoofdpersonen beter leren kennen. Wat de rol en de verbinding van Kirsten is ten opzichte van Oscar en Caro wordt door Marieke Damen langzaam uit de doeken gedaan. Het is ook juist deze opbouw die de lezer steeds verder het boek intrekt en daarmee heeft ze een prima keuze gemaakt.

In Het Perfecte Gezin leren we naast Oscar, Caro en Violet een bontgezelschap personages kennen die een belangrijke bijdrage aan het verhaal leveren en elk hun eigen geheimen hebben. Het zijn juist ook deze personages die het verhaal maken doordat het boek grossiert in de verhaallijnen waarin de lezer steeds op het verkeerde been wordt gezet. Het is dan ook een warm bad voor de thrillerliefhebbers om te lezen.

De spanningsopbouw is goed doordacht. De hoofdstukken zijn kort en nodigen vooral uit om door te lezen. Met de toegankelijke schrijfstijl heeft Marieke Damen weer een topthriller afgeleverd.

In het nawoord geeft Marieke Damen aan dat dit verhaal is ontstaan vanuit de gedachte dat je nooit weet wat er achter de voordeur afspeelt. Met haar schrijversbrein heeft ze hier op een unieke manier handen en voeten aan gegeven en als je dit boek leest ontkom je er niet aan dat achter elke voordeur geheimen leven die we misschien wel nooit kenbaar willen maken.

Met de toegankelijke schrijfstijl van Marieke Damen leest het boek gemakkelijk.is makkelijk en heel toegankelijk en daarmee zorgt ze ervoor dat het boek heel goed leest. Ook de korte hoofdstukken en de verschillende perspectieven dragen goed bij aan de spanningsopbouw.

Marieke Damen heeft haar naam verder gevestigd en is niet meer weg te denken als thrillerschrijfster.
Ik wil HarperCollins/World of Thrillers bedanken voor het vooruitleesexemplaar. Ik heb genoten van het boek en kan niet wachten op het volgende boek van Marieke Damen.

Meer recensies van IlsBerk