Wie heeft Schuld?

IlsBerk 28 juli 2024
Alexander Blix en Emma Ramm zijn terug in de vijfde thriller van Jørn Lier Horst en Thomas Enger: Schuld. Met dit vervolg hebben Jørn Lier Horst en Thomas Enger weer een boeiende thriller geschreven.

Alexander Blix was als politierechercheur twee jaar geleden verantwoordelijk voor het onderzoek naar de vermissing van de jonge moeder Elisabeth Eie. Deze zaak kwam tot stilstand toen Alexander Blix de moordenaar van zijn dochter heeft omgebracht. Na zijn vrijlating was terugkeer naar zijn functie niet meer mogelijk.
Nu wordt Alexander Blix benadert door de moordenaar van Elisabeth Eie die hem lokt naar eventuele nieuwe slachtoffers. Ook geeft de moordenaar aan dingen over het privéleven van Blix te weten, die bij niet veel mensen bekend zijn.

Oud-Journaliste Emma Ramm wordt door een tienermeisje benaderd om een vermissing van een vrouw te onderzoeken. Het tienermeisje geloofd in de onschuld van haar stiefvader. Zonder lichaam en andere verdachten, blijft de politie echter zijn pijlen op de stiefvader richten.

Buiten hun oude werkkringen hebben Alexander Blix en Emma Ramm alleen nog maar vertrouwen in elkaar en ieder voor zich probeert de zaak waarin ze betrokken zijn op te lossen.

Alexander Blix is onder behandeling bij een psycholoog om zijn ervaringen te verwerken. De psycholoog raadt hem aan een hond te nemen. Met Emma Ramm heeft hij een speciaal verleden die in het boek verder ontwikkeld. Ook Alexander Blix leren we steeds beter kennen.

Schuld is geschreven vanuit verschillende perspectieven en met korte hoofdstukken. Naast de perspectieven van Alexander Blix en Emma Ramm komen ook andere perspectieven voor. Hierdoor beleef je het verhaal vanuit verschillende invalshoeken wat de spanning bevordert. Dat de hoofdstukken door cliffhangers worden afgesloten versterkt de spanning verder. Door de korte hoofdstukken blijft er vaart in het verhaal en maakt dit tot een prettig leesbaar boek.

De schrijfstijl van Jørn Lier Horst en Thomas Enger is gemakkelijk en prettig om te lezen. Je komt snel in het verhaal en het voert je steeds verder het boek in waar het verhaal zich beetje bij beetje blootgeeft.

De plot van het verhaal is goed bedacht en opgebouwd en weet je aan het eind te verrassen.
Jørn Lier Horst, voormalig rechercheur moordzaken, is bekend van de misdaadserie over inspecteur Wisting. Hij is een uitstekende observator van menselijke interactie wat een belangrijke rol speelt in deze serie. Thomas Enger is auteur van de Henning Juul-thrillers. Hij heeft een rauwe schrijfstijl en een voorliefde voor maatschappelijke onderwerpen.

Met veel plezier heb ik Schuld gelezen en dank Bruna voor het recensie-exemplaar.

Een geweldig boek dat mij de nodige uren heeft beziggehouden en ik hoop dat Jørn Lier Horst en Thomas Enger in de toekomst meer boeken samen schrijven.

Meer recensies van IlsBerk