het opent je ogen

IlseAnushka 03 augustus 2023
Het verhaal van Katrin Behr (1967) vertelt over haar ervaringen in de DDR. Opgegroeid in een Westerse democratie kan je bijna niet voorstellen hoe haar jeugd geweest moet zijn, hoe zij geïnfecteerd werd door de sociale ideologie, hoe zij door de staat werd gescheiden van haar biologische moeder en haar broer. En ook: wanneer zij haar biologische moeder weer ontmoet, ze eigenlijk niet kan geloven dat de staat zulke vreselijke dingen heeft gedaan tegen haar moeder. Haar ogen gaan langzaam open. En eenmaal de ogen geopend, weet ze één ding: haar verhaal moet vertelt, andere slachtoffers moeten worden gehoord, geholpen in het vinden van biologische familie die gedwongen zijn gescheiden. Het resultaat is dit boek. Ook mijn ogen zijn verder geopend over hoe de DDR heeft geopereerd en zoveel (jonge) slachtoffers heeft gemaakt.

Meer recensies van IlseAnushka