Tijdloze roadnovel

IlseAnushka 30 juli 2023
Ik heb 'Joe Speedboot'jaren terug, een paar jaar nadat het uitkwam gelezen en nu herlezen. Opnieuw met veel plezier. Het verhaal gaat over zoveel! Van kind naar volwassene, van insiders en outsiders, van zorg voor elkaar en onverschillig over wat jouw gedrag betekent voor de ander, van het dagelijkse leven en ondaaglijkse gebeurtenissen. Deze tweede lezing trof mij de zin, eigenlijk de levenshouding van Joe: Het gaat niet om vooruitgang, mensen willen in beweging blijven. En ook het moment dat Fransje (van waaruit het verhaal is geschreven) en PJ (toen vriendin van Joe) achter de echte naam komt van Joe en hoe dit Joe kleiner, menselijker maakt. De magie van de jeugd, van de jeugdvriendschap, is dan doorbroeken. Ook Joe is een gewoon en kwetsbaar mens. Ik las het boek deze tweede keer dieper, met meer oog voor symboliek van het verhaal, maar tegelijkertijd las ik het als voor de eerste keer, Pas tijdens het lezen herinnerde ik mij het verhaal, maar kon ik niet het verloop en het einde van het verhaal voorspellen. Absoluut een aanrader, ook als je het boek al een keer hebt gelezen!

Meer recensies van IlseAnushka