Tommy Roos

Inemariakiekens 02 februari 2023 Auteur
‘Misschien komt het eigenlijk gewoon door de tijd. Als tiener ben je dol op een bepaalde soort chocola, maar een half leven later smaakt hij niet meer zoals je je hem herinnert.’

Het is maar een van de uitspraken die Tommy Roos naar het hoofd geslingerd krijgt van zijn ex-vrouw Martina. Van de rijzende ster die Tommy eens was, als aantrekkelijke zanger van een rockband, blijft er nu weinig over: hij is net vijftig, zijn vrouw heeft pas de scheiding aangevraagd, zijn kinderen zijn liever bij zijn ex en haar nieuwe partner en daarbovenop dreigt hij ook nog eens zijn job kwijt te spelen. Je zou het voor minder moeilijk hebben. Gelukkig zijn er nog constanten: de vriendschap met Chabbe bijvoorbeeld, die hem dwingt om niet bij de pakken neer te zitten. Maar kan Tommy ook effectief uit het diepe dal kruipen waarin hij nu is beland?

In De comeback van Tommy Roos voert auteur Cecilia Klang een aantal bijzondere personages op. Zo is er de haast depressieve Tommy, de venijnige Martina, de bemoedigende Chabbe en de excentrieke Gunnel. Elk personage heeft typerende karaktertrekken die netjes zijn uitgewerkt. De personages komen daardoor authentiek en herkenbaar over.

De auteur weet de evoluties die het hoofdpersonage Tommy doormaakt mooi te schetsen. Een ongelukje komt zelden alleen en alle gebeurtenissen samen zorgen ervoor dat het hoofdpersonage in een midlifecrisis belandt. Je zou voor minder, trouwens. De auteur slaagt erin om dit heel mooi in beeld te brengen: ze kan heel goed de vinger leggen op de pijnlijke momenten die Tommy meemaakt: het gemis om zijn vrouw, de jaloezie die hem verteert wanneer hij merkt dat zijn dochter de nieuwe partner op handen draagt. Dit maakt dat je meteen een zekere sympathie voor Tommy krijgt.

De focus ligt voornamelijk op de persoonlijke evolutie van het hoofdpersonage. Ergens had ik, gezien de titel en het verleden van Tommy, verwacht dat er een grotere nadruk zou liggen op het muzikale aspect. Misschien komt dat in een van de vervolgdelen er nog aan, aangezien dit boek het eerste deel is in het drieluik. Ook ben ik benieuwd naar hoe het stadje Forshammar zich verder ontwikkelt en of de crisis er zich daadwerkelijk doorzet.

Meer recensies van Inemariakiekens