In één keer uitgelezen

Inemariakiekens 04 december 2022 Auteur
Met voorbedachten rade is het tweede deel in de New York’s Finest-serie van Danielle Carson. Het hoofdpersonage Allison Greene kwam al even voor in deel 1, maar krijgt nu een glansrol toegemeten. Als rechercheur heeft ze één grote droom: een taskforce tegen drugsgeweld oprichten. Alleen heeft ze daarvoor de toezegging van de hoofdcommissaris nodig, maar dat blijkt wat moeilijker dan gedacht. Enter de sexy advocaat Damien Richman. Hij kan Allison in contact brengen met de hoofdcommissaris, maar daar staat wat tegenover. Het zou hem namelijk bijzonder goed uitkomen als ze zich zou voordoen als zijn vrouw in een schijnhuwelijk. Zo geraakt hij eindelijk van zijn playboystatus af, wat een positieve stimulans zou zijn voor zijn werk. Zolang ze het zakelijk houden, kan dat geen problemen opleveren, toch?

Anders dan in Op heterdaad is er in Met voorbedachten rade minder expliciete aandacht voor de criminele scene in New York. Dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de gedetailleerde uitwerking van de personages. Allison en Damien zijn allebei getekend door een traumatische gebeurtenis in hun jeugd, wat ervoor zorgt dat ze bepaalde handelingen stellen en zich laten leiden door zekere ambities. De auteur heeft dit zorgvuldig ingekleed in de verhaalcontext.

Het is heel fijn dat er gekozen is voor een wisselend vertelperspectief, waarbij zowel Allison als Damien aan het woord komt. Beide perspectieven zijn even goed uitwerkt, wat bij een thema als fake dating toch wel bijzonder belangrijk is.

Dat Allison en Damien aan elkaar gewaagd zijn, blijkt al van bij het begin van het verhaal. Meteen knettert het tussen beide personages, wat heerlijk gevatte dialogen en sensuele beschrijvingen oplevert. Het steamy gehalte in dit boek ligt nog net iets hoger dan in het voorgaande en de manier waarop de auteur de spanning opbouwt, is ronduit heerlijk. Ze schrijft op een vlotte en heel meeslepende wijze waar ik persoonlijk maar niet genoeg van kan krijgen.

Tot slot één tip aan de toekomstige lezer: boek voldoende tijd en zorg ervoor dat je niet gestoord kan worden wanneer je met dit boek begint, want de opwindende schrijfstijl en het heerlijke verhaal zorgen ervoor dat je Met voorbedachten rade gewoon in één keer wil uitlezen.

Ik kan alleen maar hopen dat deel 3 én deel 4 heel snel verschijnen.

Meer recensies van Inemariakiekens