Een heel geslaagd debuut dat smaakt naar meer

Inemariakiekens 04 december 2022 Auteur
Op heterdaad is het eerste deel in de New York’s Finest-serie, geschreven door Danielle Carson en verschenen bij HarperCollins.

Violet Young, miss New York, woont samen met haar oudere broer Keith in een herenhuis in New York. Stiekem heeft Violet een oogje op Nick, die net als haar broer bij de NYPD werkt, maar hij beschouwt haar enkel als het jongere zusje van Keith. Denkt zij. Wanneer een stalker het leven van Violet binnendringt, neemt Nick het als zijn hoogstpersoonlijke taak op om haar te beschermen. Hij wordt haar bodyguard, in alle betekenissen van het woord.

Op heterdaad heeft enkele thema’s die het binnen het romancegenre altijd goed doen: een magische setting, een stalker, een knappe mannelijke held die zijn leven zou willen geven om een bloedmooie vrouw te beschermen, en een spannende liefde. Alleen moeten die thema’s ook nog goed worden uitgewerkt. Dat is in deze debuutroman absoluut het geval.

Hoewel ik nog nooit eerder in New York was, kreeg ik dankzij het lezen van dit verhaal echt het gevoel dat ik meewandelde in the city that never sleeps. Danielle Carson besteedt ruim aandacht aan de beschrijvingen van de verschillende locaties, iets wat zeker toe te juichen valt. Het vergroot het filmische karakter van dit verhaal. Daarnaast heb ik ook gesmuld van de interactie tussen de verschillende personages. Er is de aantrekkingskracht tussen Violet en Nick, wat zij eerst allebei trachten te ontkennen, maar uiteindelijk springen de vonken ervan af. En er springen ook vonken van af, op een andere manier dan, wanneer Keith de relatie tussen beide ontkent. De auteur weet op een heerlijke wijze de gevatte reacties van de personages te verwoorden.
Heel fijn is ook het spanningselement in het verhaal. Net omdat het verhaal zo goed is opgebouwd, ga je er als lezer helemaal in mee tot op het einde.

Een heel geslaagd debuut dat smaakt naar meer.

Meer recensies van Inemariakiekens