Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Hoe te wezen, hoe te leven

Inge Deutekom 26 juli 2017
“We zijn door dichte bossen gereden, langs meren en akkers met als legoblokjes verspreid in het land de boerderijen, vaak in hetzelfde rood, de tint van bloed en bosbessen, de kleur van de liefde ook, maar niet de onstuimige liefde die onberekenbaar is, opvlamt en uitdooft, maar donkerder, een diepere tint, de kleur van de bestendige liefde die als een kool blijft branden in de koude nacht.”


In 2015 debuteerde Thijs Feuth (1981) met de spannende noodlotsroman Zwarte ogen. In zijn tweede boek, Achter de rug van God, reflecteert hij op zichzelf; zijn relatie, zijn belevingen van de Finse natuur, zijn ervaringen als arts en hardloper. Het is een egodocument met beschouwingen over de ouderdom en de dood, omlijst door de seizoenen en gelardeerd met literaire citaten. Eigenlijk is het vooral een ode aan Lapland.

Na twee jaar samenwonen en de taal leren vertrekt Feuth met zijn Finse vriendin naar het afgelegen dorp Posio, in het noorden van Lapland, om daar negen maanden te gaan werken op de gezondheidspost. Het is dan nog zomer, maar niet lang daarna wordt met de roep van de kraanvogels de herfst (ruska) ingeluid:

"De blaadjes van de bosbessenstruiken hebben een donkerrode tint gekregen, de berken hullen zich in okergeel en een enkele verdwaalde ratelpopulier is dieprood."


Als romantische ziel die Beethoven speelt op de piano, zich verdiept in de Finse mythologie en lange afstanden in de natuur aflegt, geniet hij van de eenvoud en de stilte in de wildernis. Er zijn anekdotes over het werk in de gezondheidspost met demente bejaarden, alcoholici en depressieve mensen. Deze brengen hem tot overpeinzingen over leven en dood, terrorisme en heldendom, maar ondertussen kwijnt zijn vriendin weg en heeft hij last van nachtmerries.

De winter doet zijn intrede met verschillende soorten sneeuw, de zangzwaan en het Noorderlicht. Hij blikt terug op zijn jeugd als tegendraadse puber en zijn rusteloze studentenjaren:

“Ik ben een vogel die zijn richting zoekt, die de diepte afspeurt, onverhoeds zijn vleugels intrekt en als een steen naar beneden duikt, zich dan plotseling bedenkt. Daar gaat hij weer, omhoog, schuin op de wind, de kop vooruit, zijn richting onbestemd."


Dit boek bevat prachtige natuurbeelden en maakt wat dat betreft reclame voor een vakantie naar Lapland, maar mist de spanning en het dramatisch conflict van de vorige roman. Feith doet er beter aan zichzelf niet meer als hoofdpersoon te nemen. Daarvoor is hij niet interessant genoeg en dat geldt zeker voor zijn liefdesleven, want wie wil er nu weten of hij een bepaalde nacht met zijn vriendin de liefde heeft bedreven? Daarnaast heeft hij de neiging iets te veel zijn belezenheid te etaleren en zich te spiegelen aan beroemde dichters en schrijvers zoals Slauerhoff en Löhnrot.

Eigenlijk beschrijft hij zijn worsteling met de bevlogen, hoogmoedige puber in hem (Joukahainen), die de antroposofie uit zijn jeugd afkraakt en bij aankomst op Schiphol de held uithangt wanneer hij weigert zijn paspoort te laten zien voor een extra controle, en de wijze, melancholische ziel in hem (Väinämöinen). Het is frappant dat hij over de vrije school schrijft dat deze "doordrongen is van antroposofisch vergif" en dat "de grote meerderheid van antroposofisch opgevoede kinderen in het antroposofische circuit blijft hangen." Ironisch genoeg zijn de vele gevoelens en gedachten waar hij prat op gaat, kenmerkend voor oud-vrijeschoolleerlingen. Hoever je ook reist, jezelf neem je altijd mee.

"Goede oude Väinämöinen, alwetende, eeuwenoude,
overwoog en prakkiseerde, hoe te wezen, hoe te leven."
(Kalevala)
1

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Inge Deutekom

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur