Tegenvaller

Inge Deutekom 03 januari 2024
Hoewel ik alle boeken van Murakami dacht te hebben gelezen, bleek dit mij te zijn ontgaan en ondanks de vertrouwde ingrediënten viel het mij erg tegen.
Het begint wonderlijk in een lift zonder knoppen naar een andere wereld en de wonderlijke elementen blijven tot aan het einde toe komen, maar het kon me niet boeien zoals de andere romans.
Misschien komt dat door de vele technische details over dataverwerking en de opsommingen van maaltijden of muziekkeuzes. Er zitten beslist hele interessante filosofische aspecten in deze roman over hoe mensen hun bewustzijn kunnen verliezen en overgeleverd raken aan techneuten die hun een wereldbeeld opleggen, waaruit ze niet meer kunnen ontsnappen. Mij raakte het echter niet.

Meer recensies van Inge Deutekom