Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Opbouwen, afbreken en weer opbouwen

Inge Deutekom 26 juni 2020
‘In de klassieke Japanse architectuur worden de afmetingen van een huis mentaal opgerekt door ieder vertrek een naam te geven, ‘kamer van mist’ of ‘kamer van de zwaluwen’. De woorden roepen beelden op, ze brengen lucht in beweging in de geest, ruimte die je meeneemt de kamer in.’

Architect Luut vertrekt naar Japan om zentuinen en tempels te bezoeken, op zoek naar bezinning en nieuwe inspiratie. Hij is gefascineerd door de Ise Jingsu, die volgens traditie na twintig jaar wordt afgebroken en herbouwd. Het is een soort spirituele schoonmaak, die zich ook aan Luut zelf voltrekt. Zijn leven wordt vergeleken met een ruimte. Eerst was er grasland, toen kwam de stad waar hij mensen langs mooie huizen rondleidde, maar niet de bouwvallen liet zien. Hij heeft het gevoel dat hij gefaald heeft, omdat zijn huwelijk is mislukt en het zelfgebouwde nest is afgebrokkeld. Wanneer zijn dochter niet bij hem is, voelt hij zich ontheemd:

‘In Tessels universum draaien moeder- en vaderplaneet elk hun eigen baan en omloopsnelheid om haar heen. Waar alles in haar leven zich verdubbelde, huizen, bedden en reizen, werd het belangrijkste gehalveerd. Steeds ontbrak er een ouder.’

Het wolkenpaviljoen is een poëtische novelle over hechten en loslaten, de beslotenheid van een warm nestje en het verlangen naar de horizon, een betoverde en onttoverde wereld. Het is dun en bevat kleine hoofdstukken vol originele, beeldende observaties en filosofische overpeinzingen.

In eerste instantie doet het verhaal vaag en zweverig aan, hetgeen versterkt wordt door het afstandelijke vertelperspectief en de fragmentarische structuur. De zinnen zijn vaak niet begrensd door een punt, maar met komma’s verbonden. Naarmate je verder leest, wordt er een steeds sterkere samenhang zichtbaar tussen thema en motieven, compositie en stijl. Het beeld van de Japanse tempel lijkt op de nooit voltooide Sagrada Famiglia, een nomadenfamilie en een vogelnestje dat in het voorjaar wordt gemaakt met twijgjes waar lucht doorheen schemert en in het najaar wordt afgebroken, maar het jaar erop opnieuw wordt opgebouwd. Er zijn jazzmusici  die almaar doorspelen:

‘Nooit  zetten ze een punt, steeds weer een komma.’

Luuts vader was metselaar en hij is als kind vastgezet in een opeenstapeling van routines. Waar hij vandaan komt, werden kinderen ‘als een vers geplukte veldbloem te drogen gelegd tussen de bladzijden van de Bijbel.’ Passie werd met het paasvuur naar boven afgevoerd. Het landschap is onveranderlijk en zijn ouders zijn honkvast, misschien wel juist vanwege de overvloed aan ruimte boven en om hen heen, maar Luut dacht als kind dat zijn vader aan een wolkenpaviljoen bouwde en gaat met zijn dochter ’s nachts naar buiten om het maanlicht op te vangen.

Zoals de Japanse goden geen paleizen nodig hebben, omdat ze vergroeid zijn met de natuur en er losse stenen op speelse wijze op elkaar gelegd zijn zonder cement om de losse delen bij elkaar te houden, zo kan Luut ook een lucht doorlatend nestje bouwen.

Jannie Regnerus (1971), afkomstig uit Friesland, is christelijk opgevoed en heeft reizen gemaakt naar onder andere Mongolië en Japan. Ze is beeldend kunstenaar en was al bekend van Het lam (2013) en Het geluid van vallende sneeuw (2006), een reisboek over Japan waarvoor ze de Bob den Uylprijs heeft gewonnen. Met Het wolkenpaviljoen heeft ze een juweeltje aan haar oeuvre toegevoegd. Het is een subtiel pleidooi voor verstilling, bezieling en een open blik.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Inge Deutekom

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur