Triggerwarning

Inge 25 april 2023
De 15-jarige Antonij heeft een bijbaantje op een kerkhof. Als hij op een warme zaterdag op het dichte kerkhof komt ontmoet hij een oudere man, die een grafzerk aan het bewerken is, met een bouwvakkersdecollete die hij wel interessant vindt. Leo Gans.

Gedurende het verhaal stelt Antonij voor de politie een verklaring op met daarin wat er die dag gebeurt is op het kerkhof. Hij verandert een aantal keer de verklaring om verschillende redenen.

Een bizar verhaal met als onderwerp: 'Kan een jongere zelf bepalen of hij sex wilt met een ouder persoon. Antonij vindt van wel.' Ik vond dit nogal heftig.

Hij is boos op iedereen die van hem wilt dat hij meer vertelt over het misbruik wat vroeger heeft plaatsgevonden met zijn Opa. Wat daar precies gebeurt is, is voor hem wat onduidelijk. Hij is boos dat hij zijn grootouders om die reden niet meer kan en mag zien.

Een heftig thema wat het onderwerp vanuit een andere kant bekijkt. Een kant die niet op veel steun zal kunnen rekenen.

Ook het verhaal over de familie Gans is erg bijzonder. Hierin staat de oorlog centraal.

De schrijfstijl vind ik ook bijzonder. Het dialoog zorgt ervoor dat het wel makkelijk leesbaar is. En ik ben benieuwd of de schrijfstijl van Lieshout ook zo in zijn andere boeken is.

Diverse (maatschappelijke) thema's passeren de revu in het boek: #trigger misbruik, pedofilie, sex bij jongeren, queer, gayromance, familie, schuld, oorlog, jodenvervolging, onderduiken, zelfbehoud.

3.5 sterren
@inge1970reads