Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Tweede deel van sprankelende reeks

Inge 27 januari 2021

Na het verrassende Dingen die ik niet wil weten is De prijs van het bestaan, het tweede deel van de ‘levende autobiografie’ van Deborah Levy (1959) een logisch en misschien nog wel levendiger vervolg. Ook dit deel werd mooi soepel vertaald door Astrid Huisman en Roos van de Wardt. Levy beschrijft de periode net na haar scheiding. Ze ruilt het sprookje van 'Het Gezinshuis', waarin het comfort en het geluk van mannen en kinderen altijd prioriteit zijn geweest, in voor een verwaarloosd appartement in Noord-Londen met haar twee dochters. Ze is rond de vijftig en om in haar levensonderhoud te voorzien, schrijft ze in het krakkemikkige tuinhuis van een oude vriendin. Die zorgt ervoor dat ze bij het schrijven niet gestoord wordt.

Was in het eerste deel het thema 'dat de dingen die we niet willen weten de dingen zijn die we al weten maar die we niet van al te dichtbij willen bekijken', in deel twee snijdt ze veel thema’s aan die te maken hebben met de vraag welke prijs je betaalt als je uit de traditionele vrouwenrol stapt. Ze doet dit op de inmiddels vertrouwde manier: ze wisselt bijna onmerkbaar van glashelder beschreven waarnemingen naar interessante bespiegelingen en weer terug, glijdt van ervaringen in het nu naar herinneringen en emoties van vroeger, en koppelt deze aan de wereld van de literatuur en de beeldende kunst. Dickinson, Ferrante, Duras, Proust, Bourgeois, Hepworth en anderen komen onnadrukkelijk langs. Indringend is de passage over de mythe van Medusa, een vrouw die de mannelijke blik trotseert in plaats van weg te kijken, en onthoofd wordt.

Meisje, moeder, partner, schrijfster: in iedere rol worden vrouwen bijna ongemerkt geconfronteerd met de verwachtingen die de maatschappij – soms bij monde van 'machtige' oudere mannen, soms door hun kinderen – nog steeds lijkt te hebben. Zoals die jonge vrouw die door een man wordt uitgenodigd voor een drankje, hele verhalen van hem moet aanhoren en dan, als ze zelf iets interessants vertelt, als commentaar krijgt dat ze wel veel aan het woord is; de scène waarmee het boek opent.

Het fijne is dat Levy als geboren verteller scherpe observaties vaak combineert met subtiele uitvergrotingen, humor en zelfspot. Het is geen aanklacht die ze ons voorschotelt, maar een zoektocht waarin ze ons meeneemt. Hoe kan het dat werkende vrouwen zich nog steeds gedwongen voelen om in strakke kledij en op stilettohakken te verschijnen om serieus genomen te worden? En worden ze dat dan ook, of blijven ze zo op hun uiterlijk beoordeeld worden? Ze schrijft over een man die vrouwen nooit met hun naam aanduidt, maar alleen als de vrouw van of de vriendin van. Ook zijn eigen vrouw heet in zijn relaas altijd 'mijn vrouw'. Wat betekent dit?

Gaandeweg verschuift de focus als in de toch al verdrietige periode van afscheid van haar huwelijk, ook haar moeder ernstig ziek wordt en overlijdt. Levy vertelt over de moed van haar moeder, vroeger in Zuid-Afrika en na haar emigratie naar Engeland. En over het verdriet zelf, via de woorden van Hamlet, geschreven door Shakespeare in het jaar nadat zijn vader overleden was.

Tenslotte gaat het over de kracht van geschreven woorden die haar helpen om haar weg te vinden in haar ontwortelde bestaan waarin ze niet weet wat het vervolg zal zijn. Levy geeft een prachtige metafoor voor haar manier van schrijven:

'… de uitnodiging om tussen de zichtbare werkelijkheid van dingen te kruipen, om niet alleen de boom te zien maar de insecten die binnen de infrastructuur ervan leven, om te ontdekken dat alles verbonden is in de ecologie van de taal en het leven.'

Genoeg reden om uit te zien naar het derde en laatste deel.

4

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Inge

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur