Verschuiving van perspectief

Ingeborg04 20 mei 2024
Het boek heeft geheel aan mijn verwachtingen voldaan. Ik lees graag reisboeken en dit een reisboek met meerdere diepere lagen. In de eerste plaats Emile die gediagnosticeerd is met jong alzheimer en weigert te voldoen aan de wensen van zijn ouders om mee te doen aan verdere onderzoeken en er in een camper vandoor gaat, zonder iemand iets te vertellen. De reis is daarbij voor hem een vlucht van zijn liefdesverdriet om Laura. Daarna Joanne die op zijn advertentie reageert , waarin het iemand vraagt om mee te gaan. In het begin is zij heel terughoudend maar langzaam komt ze los en vertelt ze welk verdriet er in haar schuilt.
Er staan prachtige natuurbeschrijvingen in van wandelingen door de Pyreneeën, en van de monumentale dorpjes waar ze doorheen trekken of een tijdje verblijven. Het boek heeft een spiritueel randje, Paulo Coelho wordt regelmatig geciteerd, en promoot een vegetarische en ecologische levensstijl. Wat ik mooi vindt is de langzame verschuiving, waren in het begin de beslommeringen van Emile leidend, langzaam verschuift dat naar die van Joanne en waarom zij soms zo emotieloos lijkt te zijn.
Een boek over zorg voor elkaar, liefde en dat aandacht vraagt voor de gevolgen van jong alzheimer, een aanrader.

Meer recensies van Ingeborg04