Prachtig feelgood

IngeBrun 10 augustus 2024
Voor de leesclub van Zin in feelgood mocht ik het boek Alles wat ik aan je haatte van TamarabPostma lezen. Dit is het eerste deel uit de Oxymoron-serie. .

De cover doet je gelijk vermoeden dat het om een feelgoodverhaal gaat. Mooie paarse kleur en overalnvan die zoetzure snoephartjesndie we allemaal wel kennen. De titel is duidelijk leesbaar . Een cover die ik zeker zou oppakken in de boekwinkel.

Het verhaal gaat over Jamie en Hazel. Door hun beide moeders die dikke vriendinnen zijn , groeien ze vanaf hun geboorte met elkaar op. Je zou dan ook verwachten dat ze dikke vrienden zijn maar alles is minder waar. Elk moment dat ze elkaar zien proberen ze elkaar het leven zuur te maken, het is echt water en vuur tussen beide. Ze zijn dan ook totaal verschillend. Jamie is wat saai, een echte workaholic, materialistisch en houdt van zwart-wit- grijs. Hij heeft een relatie Hazel is een echte flierefluiter die houdt van felle kleuren en glitters en durft niet echt een relatie aan te gaan. Jamie wordt in een warm gezin opgegroeid en Hazel bij haar alleenstaande moeder, staat er vaak alleen voor, gelukkig kan ze altijd bij de ouders van Jamie terecht, iets wat Jamie niet bevalt.

Het verhaal wordt verteld vanuit Jamie en Hazel. Ook lees je af en toe iets uit de personage Frederique. Wat een lieve moeder en vriendin. Doordat het verhaal vanuit twee kanten wordt uitgelicht, voelt het verhaal erg levendig aan. Wel had ik het idee dat ik de situaties daardoor dubbel las.

Met een meeslepende schrijfstijl en mooi uitgewerkte karakters weet Tamara Postma de lezer te boeien van begin tot het eind. Vooral Hazel zie ik enorm groeien in het verhaal en zij heeft mijn hart gestolen. Ook van Fredrique ben ik gaan houden. Postma weet veel gevoel in het verhaal te brengen. Verschillende situaties worden omschreven met veel gevoel maar ook met veel humor. Het verhaal met de glitters vond ik hilarisch. Je voelt de spanning groeien tussen Jamie en Hazel. Je begrijpt de keuzes die gemaakt worden en leeft met beide mee. De plottwist kwam voor mij dan ook alles een complete verrassing en vind ik onbegrijpelijk. Wel maakt het me erg nieuwsgierig naar deel 2-3 die ik ook zeker ga lezen.

4 dikverdiende sterren

Meer recensies van IngeBrun